Biler fjernes uden ansvar

Tusindvis af cyklister deltager i dag i en kampagne for at fjerne biler, der holder i vejen.

01. april 2012

Bilisterne skal passe ekstra på deres køretøj i dag. Tusindvis af cyklister går rundt i Danmark for at flytte biler, som blokerer for cyklerne.

"Et hold på 15-20 mand kan sagtens løfte en middelstor personbil - så længe, der ikke er for mange passagerer i", siger Herbert van Cykle fra Utrecht. Van Cykle kommer fra Cyklistforbundets søsterorganisation i Holland, hvor man igennem flere år har gennemført Biler-fjernes-uden-ansvar-kampagner i en række særligt cykelvenlige byer.

Cyklistforbundet har inviteret den hollandske ekspert til Danmark for at hjælpe med det, der i dansk sammenhæng er et helt nyt initiativ:

"Jeg er glad for at kunne hjælpe vores danske venner med at fjerne bilerne. Mange tror, det kræver store muskler at deltage i sådan en kampagne, men det er primært et spørgsmål om mental råstyrke", siger Herbert van Cykle i dag i en udtalelse til Ritzau.

Kampagnen lanceres netop i dag, fordi påskeferien markerer starten på cykelsæsonen, og her holder mange biler i vejen. De vil nu blive fjernet uden ansvar.