En busreklame i 3D sætter fokus på højresvingsulykker. Foto: BDD

Ny buskampagne sætter fokus på højresvingsulykker

Der er blevet gjort en del for at forhindre ulykker mellem lastbiler og cyklister. Alligevel blev 2016 et tragisk rekordår, da syv cyklister blev dræbt af højresvingende lastbiler - en markant stigning i forhold til de foregående par år. Derfor sætter Cyklistforbundet nu fokus på problemet med en ny buskampagne.

Af Christina Britz Nicolaisen
22. februar 2017

Trods en forebyggende indsats fra både organisationer og myndigheder blev 2016 et trist rekordår, hvor syv cyklister omkom i højresvingsulykker. Og selvom antallet af dræbte og tilskadekomne cyklister i denne type ulykker gennem en årrække har været faldende, har højresvingsulykker ikke desto mindre været årsag til hele 15-20 % af alle dødsulykker med cyklister gennem de seneste 10 år, oplyser Færdselsstyrelsen.

Som en del af den forebyggende indsats har Cyklistforbundet og reklamebureauet DDB nu sendt en bus ud i de københavnske gader med en påmindelse til cyklisterne om at passe godt på sig selv. I februar måned kører linje 5A med en stor plakat i 3D med teksten ”Pas på højresving”.

Som en optisk illusion stikker skriften ud over cykelstien når man befinder sig bag bussen på cykelstien. Busreklamen er en original og opsigtsvækkende måde at minde om de alvorlige højresvingsulykker – men bussen skal ses som en del af Cyklistforbundets større og samlede arbejde for at forebygge ulykkerne, siger Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam:

”Det er dybt tragisk, hver gang en person mister livet i trafikken. Derfor er det et af Cyklistforbundets helt store indsatsområder at være med til at forebygge højresvingsulykker. Vi mødes bl.a. med myndigheder, vognmænd og transportorganisationer – herunder også vognmændenes brancheorganisation ITD, som vi har et tæt samarbejde med om oplysning og kampagner. En enkelt busreklame løser selvfølgelig ikke problemet. Men det er jo en effektiv måde at få sit budskab ud på – og skærpet opmærksomhed er noget af det, der skal til for at løse problemet”.

Cyklistforbundet har gennem mange år kæmpet for at nedbringe antallet af højresvingsulykker - blandt som medlem af Færdselsstyrelsens Højresvingsgruppe, hvor transportorganisationer, myndigheder og eksperter i fællesskab arbejder for at finde løsninger. Men også i et tæt samarbejde med vognmændenes brancheorganisationen ITD, der blandt andet står bag trafiksikkerhedskampagnen Lastbilkaravanen for elever i 0.-2.klasse.

"Fokus er med til at redde liv, og det er vi meget opmærksomme på. Det er vigtigt at køre bil, når man kører bil, men det er også vigtigt med et konstant fokus på de mange andre små ting, der kan være med til at redde liv. Det gælder blandt andet om, at forruden er ryddet for alt unødigt, og at spejlene er rene og korrekt indstillet, så udsynet er optimalt. Selv de mindste detaljer kan gøre en stor forskel", siger ITD’s repræsentant i Højresvingsgruppen, chefkonsulent hos ITD Jørn-Henrik Carstens.