På cykel med Videnskaben

Kom med Cyklistforbundet og fem fantastiske forskere på cykeltur rundt i København søndag d. 22. juni - og kom tættere på videnskabens verden på en sjov og anderledes måde.

Af Mai-Britt Aagaard Kristensen & Lasse Hauschildt
11. juni 2014

Bliv klogere på videnskaben fra cykelsadlen

I forbindelse med videnskabsfestivalen Science in the City arrangerer Cyklistforbundet søndag den 22. juni fem guidede cykelture. Vi har allieret os med en håndfuld skarpe forskere og formidlere, og tilbyder fem spændende ruter, der sætter fokus på hver sit tema:

• På arkitektonisk rejse i København v. Martin Zerlang - OVERTEGNET
  • Rumforskning i Danmark v. Anja Cetti Andersen
  • Byens natur v. Jakob Parby - OVERTEGNET
  • København – Dengang, i dag og i morgen v. Christian Holm Donatzky
  • Litteraturens København v. Simon Hastrup

Alle ture starter ved forskningsskibene ved kajen ved Amaliehaven. Turene starter kl. 12.30 og varer ca. 2-2,5 timer. Vi kører i roligt tempo, så alle kan være med. Alle turene slutter ved Science in the City-festivalpladsen i Carlsbergbyen, hvor du kan udforske aktiviteterne der på egen hånd.

Tilmelding

Turene er ganske gratis, og du kan enten medbringe din egen cykel eller låne en af vores – det er også gratis. Tilmelding er påkrævet og skal ske senest fredag den 20. juni. Der er dog kun 25 pladser per tur, og det er først til mølle, så tjek turene ud herunder og skynd dig at tilmelde dig her.

Mere om turene

1) På arkitektonisk rejse i København v. Martin Zerlang - OVERTEGNET
Professor i litteratur- og kunsthistorie ved Københavns Universitet, Martin Zerlang, tager os med på en arkitektonisk rejse gennem København. Ruten går bl.a. forbi de gamle sømandsboliger fra 1631 Nyboder, Blågårds Plads der med sin monumentale udsmykning er blevet et forbillede for funktionel kunst, og Diamanten på havnefronten med den smukke, sorte facade bestående af 2.500 m2 granit fra Zimbabwe.

2) Rumforskning i Danmark – I de danske astrofysikeres fodspor v. Anja Cetti Andersen
Astrofysiker Anja C. Andersen tager på denne tur deltagerne med rundt til rumforskningens arnesteder i København. På turen besøger vi bl.a. Niels Bohr Instituttet hvor Bohr udviklede atom- og kvantefysikken, Rundetårn hvor der er blevet kigget på stjerner siden 1642 og Planetariet, der siden 1989 har givet danskerne direkte adgang til verdensrummet.

3) Byens Natur v. Jakob Parby - OVERTEGNET
Jakob Parby, cand. mag. i historie og etnologi og museumsinspektør ved Københavns Bymuseum, omfortolker på denne tur Bymuseets aktuelle udstilling ”Byens Natur”. På turen vil vi komme rundt til Københavns grønne åndehuller såsom Kastellet, Det Kongelige Biblioteks Have og kolonihaverne ved Kløvermarken. Der er fokus på, hvad bynaturen kan bruges til, og hvilken værdi den skaber for livet i storbyen.

4) København – Dengang, i dag og i morgen v. Christian Holm Donatzky
Historiker og professionel historieguide Christian Holm Donatzky præsenterer på denne tur deltagerne for steder, der har en særlig betydning i Københavns historie. Vi besøger bl.a. Kastellet, Nordeuropas bedst bevarede forsvarsanlæg, Slotsholmen, der siden 1400 tallet har huset Danmarks centralmagt, og Kødbyen, der er udnævnt til nationalt industriminde af Kulturarvsstyrelsen.

5) Litterær cykelsafari v. Simon Hastrup
Simon Hastrup, cand. mag. i litteraturvidenskab og projektleder på Københavns internationale poesifestival REVERSE, guider på denne tur deltagerne rundt i litteraturens København. Vi besøger bl.a. Østre Anlæg, Hyskenstræde og Rådhuspladsen. Hvert stop knytter an til et eller flere bestemte værker af forfattere såsom Adam Oehlenschläger, Johannes V. Jensen og Tom Kristensen.