Kampagnen Alle Børn Cykler sætter fokus på børns transportvaner til og fra skole.

Børn, der cykler i skole, lærer bedre. Foto: Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard

”Bilbørn lærer mindre i skolen”

Politiken bringer historie om motions betydning

Af Frits Bredal
23. november 2012

”Kører du dit barn i skole, så forringer du barnets evne til at lære resten af skoledagen. Det konkluderer professor ud fra stor undersøgelse, der bliver offentliggjort i dag af forskningscenter OPUS,” skriver Politiken.

Cyklistforbundet er engageret i cykellege, børnekampagner og projektet Tryg og sikker skolecykling. Souschef Trine Juncher Jørgnesen er glad for resultaterne af den nye undersøgelse:

”Vi er netop ved at skrive til sundhedsminister Astrid Krag for at mødes med hende og tale om den klare sammenhæng mellem motion og indlæring. Cyklistforbundet har et omfattende børneprogram, som vi vil videreudvikle i samarbejde med den bedste ekspertise på området,” fortæller Trine Juncher Jørgensen.

Også Cyklistforbundets kampagnechef Loa Bendix mener, at undersøgelsen bør medføre ekstra ressourcer til initiativer, der fremmer skolecyklingen:

”Aktuelt afholder vi her i november måned lygtekampagnen Lys på med Ludvig for 4. klasser i hele landet. Desuden har vi hvert år den landsdækkende kampagne Alle Børn Cykler, hvor mere end 140.000 elever deltager. Men generelt er der brug for, at både stat og kommuner bruger flere ressourcer på området, hvis vi skal forbedre børnenes motion og trivsel,” siger Loa Bendix.

Læs artiklen i Politiken

Cyklistforbundets kampagner for skolebørn er sponsoreret af TrygFonden

Lys på med Ludvig

Alle Børn Cykler