229

"Cykelbranchen har glemt kvinderne"

Den danske cykelbranche snyder sig selv for kvindernes penge. Det skriver en debattør i dagens Kristeligt Dagblad.

Af Frits Bredal
27. august 2012

I en kommentar i dagens Kristeligt Dagblad langer Christina Britz Nicolaisen ud efter den danske cykelbranche. Hun er til dagligt ansat som kommunikationsmedarbejder i Cyklistforbundet.

Christina Britz Nicolaisen mener, at branchen ikke har øje for de kvindelige kunders forskellighed, og efterlyser et større udvalg af cykler til kvinder. I sit debatindlæg i Kristeligt Dagblad skriver hun bl.a.

"I cykelbutikkerne er de såkaldte shopping-cykler, mormorcykler og nostalgicykler ved at vælte over hinanden – kraftige stel dekoreret med gigantiske producentlogoer, praktiske cykelkurve, frakkeskånere, ergonomiske håndtag og ditto sadler (...) Det er som om, cykelbranchen har glemt, at kvinder ikke er ens – at kvinder har vidt forskellig smag og mange forskellige behov."

"Herrerne er anderledes privilegerede. De har ganske enkelt flere valgmuligheder hos producenter og forhandlere. I disse år ruller fx den såkaldte single speed-cykelbølge ind over landet. Dybest set er der tale om cykler med kun ét gear og i et helt enkelt design. Cyklerne er netop kendetegnet ved ikke at være plastret til med unødvendige dimser, og udseendet og udtrykket er uhyre vigtigt. Men man kigger forgæves efter tilsvarende, enkle og elegante modeller til kvinder – i stedet spises vi af med de sædvanlige shopping-modeller med bastante stel og uelegante detaljer", står der i kommentaren i Kristeligt Dagblad.

Cykelbranchen snyder sig selv

"I sidste ende er det cykelbranchen, der snyder sig selv for kvindernes penge. Ligesom computerindustrien i øvrigt også gjorde, indtil Mac-computeren blev tilgængelig for almindelige brugere, og blev en fast del af danskernes hverdag – elsket af mange, fordi form og funktion hos Apple netop går op i en højere enhed. Det illustrerer, at der findes en lyst til æstetik – og tilmed en lyst til at smide mange penge efter flot design. Det er uklogt af cykelproducenterne, at undervurdere glæden ved et smukt produkt – og tarveligt når det mest er kvinderne, der lider under det", skriver Christina Britz Nicolaisen i sit debatindlæg.

Hele indlægget kan læses i dagens udgave af Kristeligt Dagblad.

Læs også: Cykelpigen bliver set - men bliver hun også hørt?

Emneord: Debat