Foto: Søren Hytting

Cykelpigen bliver set - men bliver hun også hørt?

Den danske cykelpige er et verdensberømt ikon, kendt for at cykle rundt med flagrende kjole og blafrende hår. Men selve cykelbranchen er så godt som støvsuget for kvinder - i alle led.

Af Christina Britz Nicolaisen
27. august 2012

Siden cyklen blev opfundet har cyklende kvinder prydet plakater, postkort, annoncer og cykelblogs. Men når det drejer sig om selve cykelbranchen er det mænd, der dominerer.

Fra design af cykler til produktion, indkøb og salg - det er mænd, der suverænt vælger hvilke varer, der skal på hylderne. Blandt cykelbloggere, debattører, selvbyggere og feinschmeckere er kvinder også en sjælden art.

Tal fra Danmarks Statistik understøtter fornemmelsen - siden 1997 er der fx blevet uddannet 1155 cykelmekanikere, og blot 3 % var kvinder. Og hvor tit bliver du egentlig ekspederet af en kvinde i en cykelforretning?

Kunden

Mænd dominerer cykelbranchen, og det kan mærkes på udvalget af cykler til kvinder. Det mener journalist Elisabeth Frederiksen, 52 år, der hver dag pendler 27 km på cykel.  Gennem længere tid har hun ledt efter den perfekte pendlercykel, der både er feminin, lækkert designet og i god kvalitet, og hun er frustreret over kun at blive præsenteret for shopping-cykler og citybikes i butikkerne:

”Jeg savner smarte og lækre cykler til mit behov. Det findes jo til mænd. Vi kvinder kan godt lide godt design, og vi tænker over, hvad vi fører os frem i. Bilfirmaerne tegner Fiat 500, Morris Mini og VW-boblen til os, så hvorfor kan vi ikke også få et fedt design på cykler?”

Producenten

Der sker heldigvis enkelte tiltag på cykelfronten for kvinder. Fx gik cykelproducenten Von Backhaus ind i et nyt projekt for et par år siden. De besluttede, at spørge kvinderne selv, hvilken slags cykel de gerne ville have.

At det ligefrem skulle være en nyhed kan jo undre - for bliver alle cykler til kvinder da ikke lavet til kvinder? Helge Kildemoes fra Von Backhaus griner venligt og forklarer:

”Cykelbranchen er mandsdomineret – normalt gætter vi os til kvindernes behov. Men med vores kvindeprojekt har vi i stedet spurgt målgruppen, hvad de gerne vil have, og de ville altså hverken have retrocykler eller sporty modeller. Og personligt vil jeg meget gerne have flere kvinder ind i branchen”, siger Helge Kildemoes, der nu har lanceret en ny shoppingcykel.

Forhandleren

Carina Mosbæk er grundlægger af Une Une - Danmarks eneste cykelforretning, der specifikt henvender sig til kvinder. Hun bekræfter, at mændene sidder tungt på cykelbranchen, og hun mærkede en stor tørst efter en cykelforretning specielt til kvinder – lavet af kvinder. Derfor etablerede hun Une Une for to år siden.

”Mænd har jo ingen mulighed for at tænke som kvinder. Vores kroppe og skavanker er jo helt anderledes. Hos Une Une er det fx også helt ok at ønske sig en pæn cykel i en eller anden bestemt farve, og her kan man kan trygt spørge løs uden at føle sig dum", fortæller Carina Mosbæk.

Kvinderne står altså på spring med Dankortet klar - når de rigtige varer dukker op på hylderne.

Emneord: Debat, Kultur