Foto: Lasse Hauschildt

301

Cykelslangen er åbnet

Købehavns nye cykelbro, Cykelslangen, er åbnet med et lille års forsinkelse. Broen vil dagligt bære ca. 10.000 københavnske cyklister fra Fisketorvets indgang til Bryggebroen og videre til Amager.

Af Lasse Hauschildt
30. juni 2014

Cykling i første sals højde

Lørdag d. 28/6 indviede Københavns Teknik- og Miljø Borgmester Morten Kabell den længe ventede nye cykelforbindelse, Cykelslangen. Broen snor sig i første sals højde fra Fisketorvets hovedindgang og ned til Bryggebroens fod ved Aller Huset. Det betyder at de Københavnske cyklister nu endelig kan komme direkte fra Vesterbro til Amager uden at stige af cyklen og bære den op og ned af trapperne ved Fisketorvet.

Broen har været længe undervejs og den er ikke kommet til verden uden problemer. Processen blev indledende forsinket af licitationsvanskeligheder, og efterfølgende havde hovedentreprenøren MT Højgaard problemer med den kinesiske leverandør af elementerne til broen. Nu står den endelig færdig og det nye stykke cykelinfrastruktur vækker stor begejstring. Politikens arkitekturanmelder Karsten R. S. Ifversen skriver i sin anmeldelse af Cykelslangen:

”Den skaber et billede af en fremtidens by, hvor cyklende er nogle, der er så værdifulde, at man løfter dem op i luften som et trofæ, der kan brande København som en grøn foregangsby. Tænk på, hvordan Bispeengbuen, hvor bilerne suser i en højbane forbi Lundtoftegades boligblokke og over den langsommere trafik nedenunder, var det stærkeste billede på fremskridt i det 20. århundrede. Højbaner til biler var det vildeste, man formåede dengang. Hvem ville dengang have forestillet sig, at billedet på fremskridt i det 21. århundrede ville være højbaner til cykler?”

Ifversen kvitterer i sin anmeldelse med 5 stjerner, men også hos Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam vækker Cykelslangen begejstring:

”Jeg har selv prøvet at køre op nedefra fra Amagersiden mod Vesterbro, og selvom det er en relativt stejl stigning, så føles det faktisk dejligt nemt fordi at byen åbner sig så smukt for en. Man kigger henover banelegemet og byens tage. Det er virkelig et super flot og stort arkitektonisk værk. Det er dejligt at man for en gangs skyld er oppe at investere i den helt store størrelsesorden. Noget man jo tit gør i forhold til biltrafikken, men nu gør man det altså også på cykelområdet.”

I foråret åbnede ligeledes en ny cykelforbindelse over Amager Fælled. Det betyder at man nu kan cykle direkte fra Ørestaden og DR Byen til Vesterbro og Indre By uden at forcere hverken hullede grusstier eller stejle trapper.   

Facts om Cykelslangen

  • Cykelforbindelsen er 230 meter lang og skal forbinde Bryggebroen/Havneholmen med Kalvebod Brygge/Dybbølsbro.
  • Broen kommer til at slynge sig over både vand og land i første sals højde.
  • På en almindelig hverdag passerer 12.000 cyklister Bryggebroen. De 10.000 af dem kommer via Dybbølsbro og får dermed en lettere og hurtigere tur fremover.
  • Cykelforbindelsen vil betyde bedre forhold for de gående og mere plads til ophold, havnebad og bådudlejning på promenaden ved Fisketorvet og Copenhagen Island Hotel.
  • Anlægget af cykelforbindelsen startede i slutningen af 2012.
  • Pris: Cirka 32 millioner kroner.

Kilde: Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune