cykelur

Foto: Cykler fra Senegal

Dansk designerur støtter cykler til Senegal

Når du køber et danskdesignet LARSEN & ERIKSEN-ur er du med til at donere cykelslanger til Senegal. CYKLISTER har mødt to cykelglade iværksættere og urdesignere, der står bag initiativet Bikes For A Happier World.

Af Peter Andersen
01. juni 2018
Artiklen er fra medlemsmagasinet CYKLISTER
Læs pdfLæs i browser (issuu)

Måske har du lagt mærke til, at der er kommet et nyt produkt hos Cyklistbutikken 1905. Et flot og klassisk armbåndsur. Og selvom et armbåndsur ikke umiddelbart har meget med cykler, cykelkultur og cyklisme at gøre, så forholder det sig i dette tilfælde ganske anderledes.

– Vi ville gerne lave et ur, som tog afsæt i den danske designkultur fra 50’erne med rene linjer og et afdæmpet udtryk, men samtidig ville vi også gerne kombinere det med noget mere nutidigt. Så vi spurgte os selv: ”Hvad synes vi, er essensen af nutidens København og Danmark?”, siger Magnus Eriksen, og fortsætter selv med at svare på spørgsmålet: – Den unikke danske cykelkultur naturligvis.

– Vi cykler selv meget og har altid gjort det, og da vi samtidig har ambitioner om, at LARSEN & ERIKSEN skal være et globalt eventyr, har det været naturligt at vælge cyklen som en rød tråd i designet. Den danske cykelkultur er noget særligt og noget, som vi er kendte og respekterede for ude i verden. Det kan vi mærke, når vi er på messer og markeder og snakker med nye sælgere og kunder, uddyber Jeppe Larsen, som har en baggrund i logistikbranchen.

Cykelhjul og væltepeter
De to barndomsvenner begyndte for tre år siden at arbejde på drømmen om at designe og producere deres eget armbåndsur. Og indtil videre er det gået godt. Lidt over forventning faktisk.

– Vi har været igennem hundredvis af forskellige versioner af designet, før vi landede på det her. Det første år, uret har været i handlen, har vi solgt flere tusinde styk, hvilket er mere, end vi turde håbe på. Så vi er glade for, at vi nu kan se, at designet falder i både unge og ældres smag, siger Jeppe Larsen.
Helt konkret landede de på et enkelt design, hvor urskiven er prydet af et cykelhjul, hvor egerne udgør timestregerne og en lille væltepeter er indgraveret på spændet til remmen. Subtilt og stilrent.

– Vi har været meget bevidste om, at uret skulle tiltale dem, som er meget engagerede i cykelkulturen og cyklisme, men samtidig skal det også appellere til dem, der bare gerne vil have et pænt og stilrent ur, forklarer Magnus Eriksen, der har læst psykologi på CBS.

I samarbejde med Cyklistforbundet

De to iværksættere har rejst i hele verden. Både sammen og hver for sig. Flere af rejserne er gået til verdens fattigere lande og egne, hvor de er blevet opmærksomme på cyklens potentiale for at skabe vækst og muligheder for lokalbefolkningen. Derfor har de startet initiativet Bikes For A Happier World. Det betyder kort og godt, at for hvert ur de sælger, donerer de en cykelslange til den frivillige organisation Cykler til Senegal. Et initiativ, hvor Cyklistforbundet er samarbejdspartner, fortæller Andreas Otto, butikschef i Cyklistforbundets butik.

– Da vi blev kontaktet af Magnus fra LARSEN & ERIKSEN, kunne jeg med det samme se, at det var et produkt, vi gerne ville sælge i butikken. Både på grund af koblingen til cyklisme, men i lige så høj grad på grund af deres filosofi om at give noget videre til tredjeverdenslande igennem Cykler til Senegal.
Via sine kontakter hjalp han med at få en god pris på de mange cykelslanger, ligesom han også valgte, at butikken skulle donere en del af beløbet til købet af slangerne.

På den anden side af Israels Plads, skråt over for Cyklistbutikken, hvor LARSEN & ERIKSEN har deres kontor, er de også glade for samarbejdet med Cyklist-forbundet.
– Det er jo en blåstempling af vores ide og koncept, når Cyklistforbundets butik sælger vores ur, og når vi ovenikøbet kan samarbejde om at sende cykelslanger til Senegal og Gambia, så er det jo helt perfekt. Det er vi meget taknemmelige for, siger Magnus Eriksen.

Cyklen som fattigdomsbekæmper
Cyklen kan være med til at løse over halvdelen af de verdensmål for en bæredygtig fremtid, som FN har defineret. Cyklen øger vores mobilitet og kan bringe mennesker og varer til og fra fjerntliggende markeder. Cyklen styrker folkesundheden, giver en renere luft, mindsker antallet af alvorlige ulykker og styrker ligestillingen, når kvinder nemmere kan tilbagelægge større afstande til fx skole og hospital.
Læs mere om cyklen og verdensmålene i forrige udgave af CYKLISTER, i interviewet med tidligere formand for FN’s general-forsamling, Mogens Lykketoft.

KØB URENE I CYKLISTBUTIKKEN 1905

Du kan købe LARSEN & ERIKSEN-uret i Cyklistbutikken 1905 i København eller på nettet på 1905.dk.

Der findes i alt otte forskellige modeller i to forskellige størrelser, så du kan helt sikkert finde en model, der passer dig – eller måske en person, du har i tankerne. Pris: 1.000,-