”Cyklen er et hit på jobbet”

Cyklistforbundet rådgiver virksomhederne om, hvordan de kan indrette en cykelvenlig arbejdsplads. Stadig flere tager imod tilbuddet.

04. februar 2011

"Cyklen er et hit på jobbet", lyder overskriften på forsiden af gratisavisen Urban i dag.

"Det klimafokus, der har været de seneste par år, har givet enormt meget medvind. De korte ture inde i byen forurener ekstra meget, og det tager flere og flere arbejdspladser seriøst," siger Frits Bredal, pressechef i Dansk Cyklist Forbund, til avisen.

Nykredit, Københavns Politi, DSB samt en række forskellige ingeniørvirksomheder og kommuner er blandt de arbejdspladser, der har investeret i cykler til medarbejderne for at opnå de miljømæssige, sundhedsmæssige og ikke mindst økonomiske fordele, den to-hjulede transportform medfører. Ifølge Urban sparede f.eks. DSB sidste år en million kroner i taxaboner på den konto.

Dansk Cyklist Forbund rådgiver danske virksomheder og institutioner om, hvordan de bedst kan indrette en cykelvenlig arbejdsplads med let adgang til cykler, cykelparkering, værkstedsfaciliteter etc.

"I forbindelse med moderne virksomheders stigende fokus på social ansvarlighed har sundhed og miljø udviklet sig til et selvstændigt konkurrenceparameter. Cykler til medarbejderne giver flere glade medarbejdere og profilerer samtidig virksomhedens progressive værdier", siger Kristian Tommerup Simonsen, chef for projektet Cykelvenlig Arbejdsplads under Dansk Cyklist Forbund.