"Cyklende elever klarer sig bedre"

Sådan lyder overskriften i Cyklistforbundets debatindlæg i dagens Politiken.

Af Christina Britz Nicolaisen
02. august 2013

Det er videnskabeligt bevist, at motion styrker børns koncentration og indlæringsevne. Derfor bør alle børn cykle til skole i stedet for at blive kørt i bil. Det er budskabet i Cyklistforbundets debatindlæg, som Politiken bringer i dag. Indlægget er skrevet af Jens Loft Rasmussen og Frits Bredal, hhv. direktør og kommunikationschef i Cyklistforbundet:

"Om få dage skal flere hundrede tusinde danske børn begynde i skolen. De elever, der cykler til skole, vil have lettere ved at forstå, hvad læreren siger. De cyklende skoleelever vil kort sagt klare sig bedre end de elever, der sidder passivt på bagsædet af en bil på vej til skole. Årsag: Motion stimulerer hjernen og indlæringsevnen", fastslår forfatterne i debatindlægget.

Cykling forbedrer børns præstationer

Jens Loft Rasmussen og Frits Bredal henviser til den dokumenterede sammenhæng mellem motion og koncentrationsevne, der blev påvist af Professor Niels Egelund m.fl. i forskningsprojektet "Masseeksperimentet 2012". Konklusionerne blev bl.a. bragt i Politiken under overskriften "Cykelbørn lærer mere end bilbørn":

"Professoren var selv overrasket over, at motion var så vigtig for eleverne indlæringsevne - vigtigere end morgenmaden. Der har været talt meget om skolereform og hvordan danske elever kan forbedre deres præstationer. Her er et godt råd, som bør være en del af løsningen: Sørg for at eleverne cykler til og fra skole", lyder opfordringen fra forfatterne.

Overflødighedshorn af fordele

Men der er flere grunde til at vælge cyklen, skriver Jens Loft Rasmussen og Frits Bredal, med reference til en ny rapport fra COWI, der har evalueret Cyklistforbundets og TrygFondens landsdækkende børnemotionskampagne "Alle Børn Cykler".

Rapporten viser, at fordelene ved at vælge cyklen står i kø - både for den enkelte og for hele samfundet. Flere cykelture betyder både mere sundhed, færre sygedage, renere luft og mindre trængsel. Derfor appellerer forfatterne til både forældre og kommuner:

"Lad være med at køre ungerne i bil. Bilkørsel betyder bare, at der kommer trafikkaos omkring skolen, og så begynder andre forældre også at køre børnene i bil - fordi de bliver utrygge ved andre biler. Samtidig skal kommunerne tage ansvar for, at det er let og sikkert at cykle i skole. Husk at klage højlydt til kommunen og skolen, hvis forholdene ikke er i orden", står der i debatindlægget i Politiken i dag.

Alle Børn Cykler i september

Cyklistforbundets og TrygFondens skolemotions-kampagne "Alle Børn Cykler", der kører to uger i september, får hvert år ca. 140.000 børn i cykelsadlen. Kampagnen er gratis at være med i for skoler og elever, og en god mulighed for at lade bilen stå og prøve kræfter med nye og sunde transportvaner.

Læs mere om "Alle Børn Cykler" på kampagnens hjemmeside