Kulturministeren cykler stadig til arbejde. Foto: Cyklistforbundet/Christian Arp-Hansen

Cykler Uffe Elbæk stadig til arbejde?

For et år siden cyklede de nye radikale ministre over Amalienborg Slotsplads

Af Frits Bredal
04. oktober 2012

For et år siden fik Danmark en ny regering. For et år siden cyklede Uffe Elbæk henover Amalienborg Slotsplads på vej til dronningen.  Margrethe skulle godkende ham og de øvrige radikale cyklister. Billedet af nye ministre på to hjul på vej til dronningen gik verden rundt. Her et år efter har Cyklistforbundet spurgt kulturministeren, om han stadig cykler til arbejde.

Uffe Elbæk har slet ikke kørekort. Før han blev minister, kørte han kun på cykel eller med offentlige transportmidler. Under valgkampen i 2011 stod han ved cykelstien på Knippelsbro og gav high fives til de forbipasserende cyklister, mens en ghettoblaster spillede ”Love is in the air” for fuld skrue. Bagefter blev man mødt af et skilt med skriften Tak fordi du cykler!

Nu har han fået ministerbil, men han cykler stadig til arbejde. Hvis det ikke regner: ”Det dur altså ikke, at der kommer en fuldstændig drivvåd minister ind til et vigtigt møde, men jeg cykler alt det, jeg overhovedet kan,” fortæller Uffe Elbæk og fortsætter:

”Cyklen er en genial opfindelse.  Det er en gammel teknologi, som var ved at blive kørt helt ud på et sidespor af bilismen - både mentalt og konkret.  Og så er den kommet tilbage igen.  Med dobbeltkraft. ”

Hele interviewet med Uffe Elbæk kan læse i Cyklistforbundets nye landsmødemappe på side 6-7. Læs landsmødemappen her