Marco Aprile / Shutterstock.com

Cykler kan klare hver anden levering i byerne

Ladcyklen har et stort og uforløst potentiale for at mindske trængslen, give renere luft og en mere sikker trafik i byerne, mener det europæiske cyklistforbund, ECF. Cykelbaserede virksomheder popper op i byer over hele Europa.

Af Rikke Ravn Faber
11. august 2016

Over en million pakker – det er hvad 100 franske budcykler fra firmaet La Petite Reine årligt leverer i store franske byer som Paris og Lyon.

En cykellogistisk succes af dén skala drømmer mange europæiske storbyer om lige nu. For indbyggertallene i byerne stiger støt, og det samme gør både privattrafikken og den erhvervstrafik, der skal bringe varer ind i byen.

Der skal nye løsninger til, hvis storbyerne ikke skal sande til i trafik, og her kan cyklerne spille en nøglerolle, lyder det fra det europæiske cyklistforbund, ECF. De mener, at 25 pct. af alle varer og 50 pct. af det lette gods, der leveres i byerne, kan flyttes over på ladcykler.

"Vi sender halvtomme lastbiler og varevogne ind i vores byer, og de er endnu mere tomme, når de kører ud igen. Det er ikke bare ineffektivt, det forurener også luften i byerne, giver støjgener og udgør en alvorlig trussel for de bløde trafikanter", siger Benedicte Swennen, der er ansvarlig for ECF’s arbejde med
urban mobilitet.

"Og på den anden side har vi så ladcyklerne, som gavner både byen, borgerne og butikkerne", fortsætter hun: "De sparer plads og kommer frem uden kø, så butikkerne får deres varer til tiden og sparer penge. Det ved vi fra EU-projekter, hvor vi har målt og vejet cyklernes potentiale for at bidrage til byens logistik".

ECF anslår, at ladcyklerne kun løfter 1-4 % af de urbane fragtopgaver i dag. Men området er i vækst, og ud over budfirmaerne dukker fx salgscykler med kaffe, is og frugt op sammen med cyklende vinduespudsere, bedemænd og biblioteker.

Få ved, hvad ladcykler kan

"Det her sker i hele Europa lige nu. I byer fra nord til syd og øst til vest dukker nye cyklende virksomheder op", siger Benedicte Swenning:"Men hvis vi skal indfri det fulde potentiale, skal vi gøre det klart, hvad cyklerne kan, både lokalt, nationalt og på europæisk plan".

ECF arbejder på at få cyklerne skrevet ind de nye retningslinjer for urban fragtkørsel, som Europakommissionen er på vej med. Og så har ECF til en start selv udgivet syv konkrete anbefalinger til byer, der vil sætte gang i mere cykellogistik.

Hvad er det bedste råd, I kan give byerne?

"Det er nok 'gør det selv'! Det er vigtigt, at byerne går foran med et godt eksempel og bruger cykler til de opgaver, de kan", siger Benedicte Swennen.

Hun nævner også pilotprojekter som en stor øjenåbner. Fx fik postvæsenet i Zagreb i en periode mulighed for at køre posten ud på lånte elcykler. Og det blev de så glade for, at de endte med at købe 180 af slagsen og sige farvel til et tilsvarende antal scootere.

Dét kan du gøre