Foto: DSB

Cykler med toget: Hvorfor skal det være svært?

Vi praler gerne med, at vi er verdens bedste cykelland. Men der er god plads til forbedringer. Cyklistforbundet har undersøgt, hvor svært det er at få et par cykler med toget over Storebælt.

Af Lotte Malene Ruby
05. december 2014

Lad os lege, at vi er en familie på fire: Mette, Lars og børnene Tobias og Rosa på 12 og 14 år. De bor i København, men holder meget af at besøge mormor og morfar i Østjylland, hvor de holder jul hvert år.

Hele familien er friske cyklister, som gerne vil ud at røre sig, når juleanden er fortæret. Så Mette og Lars beslutter, at denne jul tager de familiens cykler med i toget til Jylland. De har tidligere haft cyklerne med i S-toget på kortere udflugter – og det har altid fungeret fint. Så de går til sagen med frisk mod og får også hurtigt solgt den videre til Mettes søster, hendes mand og deres datter. Det bliver hyggeligt at rejse – og cykle sammen.

Mette er familiens logistiker, og hun kan lide at være i god tid, så i oktober sætter hun sig ved computeren for at bestille billetter til hele flokken på syv og deres cykler. Hun bliver glad over at se, at hun kan krydse af, at de skal have cykler med, og hun finder hurtigt en afgang, som passer perfekt ind i juleplanerne – så det er altså muligt, tænker hun glad.

Problemerne melder sig

Men da hun skal til at betale, kommer hun alligevel i tvivl. Der er nemlig ikke mulighed for at bestille hverken billetter eller pladsbilletter til cyklerne. Hun kan faktisk ikke se, om det overhovedet er nødvendigt.

Det er jo gratis at få en cykel med i S-toget, tænker Mette. Men hun er ikke nogen chancerytter, så hun klikker på linket ”Mest stillede spørgsmål”. Der er mange gode informationer om bl.a. hundebilletter og ungdomskort, men ingenting om cykler. Så nu prøver hun at ringe til DSB – men efter 25 minutter i telefonkøen, bliver hun smidt af, og nu skal hun i gang med at lave mad.

Lidt senere kommer Lars hjem. Han skal alligevel ud at gå med hunden, så han smutter ned forbi den lokale station for at se, om der er mere information at finde der. Der er ganske vist ikke noget billetsalg på den nærmeste S-togsstation, men der er en billetautomat. Lars konstaterer, at han godt kan trække en cykelbillet fra København til Århus, men pladsbilletter kan han ikke få.

Knap så sød ventetid

Lars mener ikke, det er nødvendigt med pladsbilletter til cyklerne, men Mette husker, hvor kaotiske juletogturene ofte har været med børn, bagage og masser af medpassagerer. Så dagen efter griber Mette igen telefonen.

Den automatiske telefonsvarer anbefaler hende at købe billetter på internettet, hvor de kan købes ”uden ventetid”. Det bliver hun en smule træt af at høre, for det har hun jo prøvet. Til gengæld får hun tilbud om at blive ringet op i løbet af 44 minutter frem for at blive hængende i røret. Og det takker hun ja til.
I telefonen forklarer en yderst venlig dame, at de skal bruge både cykelbilletter og cykelpladsbilletter i IC 3-toget til Jylland, hvis de vil være sikre på at få cyklerne med. Dem kan de bestille hos hende over telefonen sammen med de almindelige togbilletter – hvis de altså ikke vælger de billige Orange-billetter, som kun kan købes på nettet.

Søsteren må blive hjemme

Og så er der lige et sidste problem. Der er kun plads til seks cykler i toget – med mindre DSB kører med IC 4-tog på den ønskede afgang, hvilket de dog nok ikke gør. Så Mettes søster og svoger og deres datter kan ikke komme med.

Men Mette får da bestilt sine billetter, som skal hentes i billetautomaten eller billetsalget på den lokale S-togsstation. Det klarer Lars på cyklen. Mettes søster bestiller selv billetter til en anden afgang. Og ja, det lykkedes. Men det var ikke nogen sjov leg. Hvorfor skal det være så svært?

DSB svarer på kritikken

Chef for salg og marketing i DSB, Christian Linnelyst, udtaler til Cyklistforbundet:

”Jeg kan godt forstå, at I stiller det spørgsmål. Det kan være ret knudret at få cykler med i fjerntogene. Vi kører med otte forskellige togtyper – og nogle har bedre plads til cykler end andre. Så det er ikke helt let at lave et enkelt pladsbestillingssystem til cykler.

Men vi er opmærksomme på problemet, og vi håber at kunne tage et enklere system i brug til næste år. Jeg vil også se på, om vi kan forbedre informationen på vores hjemmeside.

Helt enkelt og ensartet kan systemet desværre først blive om ti år, når vi har udskiftet vores nuværende materiel med nye togsæt.

Vi står overfor at investere 22 mia. kr. i det, vi kalder Fremtidens Tog. Og i den proces vægter vi bl.a. cyklerne højt. Fordi vi ved, at det betyder meget for danskerne og cykelturismen."

Artiklen er udgivet i det seneste nummer af vores medlemsmagasin CYKLISTER. Find det som PDF her (s. 30-31.).

Det gør Cyklistforbundet

• Sammen med en række turistorganisationer har vi dannet foreningen Dansk Cykelturisme, så vi står stærkere i arbejdet for bl.a. nem cykelmedtagning i tog.
  • Vi er i løbende dialog med transportselskaberne.
  • Vi lobbyer politisk for bedre samspil mellem cykler og
    tog.
  • Vi arbejder internationalt gennem det europæiske cyklistforbund, ECF.