Foto: Kenneth Stjernegaard

Cykling på skoleskemaet

Assentoftskolen i Randers har købt 20 nye mountainbikes, så eleverne kan få den daglige motion, folkeskolereformen kræver.

Af Rikke Ravn Faber
18. december 2014

Mtb som valgfag

Danske folkeskoleelever skal røre sig mere. Mindst 45 minutters bevægelse skal der være på skoleskemaet hver dag, fastslår den nye folkeskolereform. På Assentoftskolen i Randers bruger de bl.a. cyklen til at leve op til det krav.

På et nyindkøbt klassesæt af lækre mountainbikes kan eleverne komme vidt omkring og få pulsen op på en sjov måde. Bl.a. kan eleverne i udskolingen tage mtb som valgfag og lære at køre ræs i skoven.

Aktive børn er mere motiverede

Tidligere i år var Assentoftskolen med i en lokal skolecyklingskampagne, som havde succes med at få flere børn til at vælge cyklen i dagligdagen. Indkøbet af de nye mountainbikes er et led i skolens arbejde med at bevare og styrke elevernes cykelglæde:

”Vi har virkelig fået gang i cyklerne her på skolen, og den udvikling vil vi gerne fortsætte. Derfor har vi anskaffet os 20 nye cykler, som eleverne kan bruge – både til at komme rundt i nærområdet i forbindelse med undervisningen, og når de skal have pulsen op i dagligdagen i forbindelse med den nye skolereform,”  siger skoleleder Carsten Fredslund Andersen til Randers.dk.

”Cykling er en super nem og sjov måde at få motion på sammen med andre, og fysisk aktive børn er mere motiverede til at lære end børn, der ikke bevæger sig i dagligdagen,” siger Carsten Fredslund Andersen.

Assentoftskolen er med i Randers Cykelbys projekt ”Sydbyen Cykler”, der skal få flere borgere i den sydlige del af Randers til at vælge cyklen som transportmiddel.