Vil du være med til at give ældre vind i håret?

"Cykling uden alder" er en forening der har til formål at give ældre landet over en tur på cykel ud i det blå. Konceptet går ganske enkelt ud på at frivillige rickshawpiloter cykler de ældre rundt i nærmiljøet. Det giver både livsglæde og en følelse af fælleskab. På fredag holder foreningen introtræf i Kødbyen, og Cyklistforbundet er med som partnere.

Af Lasse Skou Hauschildt
12. august 2014

"Vi drømmer om sammen at skabe en verden, hvor den nemme adgang til aktivt medborgerskab skaber livsglæde hos vores ældre medborgere og giver dem mulighed for at forblive en aktiv del af fællesskabet og nærmiljøet. Det gør vi ved at give dem ret til vind i håret, ret til at opleve byen og naturen på nært hold fra cykelstien og ved at give dem lyst og mulighed for at fortælle deres livshistorie i de omgivelser, hvor de har levet deres liv. Dermed bygger vi bro mellem generationer og vi forstærker tilliden, respekten og den sociale lim i vores samfund."

Sådan lyder beskrivelsen fra foreningen "Cykling uden alder" på deres Facebook side, og her i Cyklistforbundet er vi rørende enige. Derfor deltager Cyklistforbundet som samarbejdspartner når "Cykling uden alder" afholder introtræf for interesserede rickshawpiloter. Hvis du også synes, det kunne være morsomt og berigende at give en cykeltur og vind i håret til et par ældre medborgere hen over sensommeren og efteråret, så kom til introtræf i Kødbyen på Vesterbro fredag den 15. august kl. 15-17, når Cykling uden alder kommer til Vesterbro, Kongens Enghave og Valby.

Til introtræffet kan du bl.a. møde foreningens stifter Ole Kassow og Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam. Der vil være indskrivning af nye frivillige rickshawpiloter, og der skal også findes kaptajner til en række plejecentre rundt omkring i København, der er nye i ordningen.