Butiksejerne har forsømt at tænke cyklisterne ind i deres parkeringspladser, mener Cyklistforbundet.

Cyklister bruger masser af penge

Det er en myte, at bilister lægger flere penge i butikkerne end cyklister. Det viser en ny undersøgelse, som er offentliggjort i MetroXpress.

Af Christina Britz Nicolaisen
20. august 2012

Cyklister er stort set er lige så flittige til at købe ind som bilister. Det viser en ny analyse af 3000 københavneres indkøbsadfærd foretaget af konsulentfirmaet Incentive Partners.

Undersøgelsen viser, at cyklisterne i Københavns Kommune køber ind for 18 mia. om året, mens bilisterne handler for 22 mia. Forskellen skal udelukkende findes i de store butikscentre, hvor bilister står for størstedelen af indkøbene - i byens øvrige butikker fordeler beløbet sig ligeligt mellem cyklister og bilister.

Behov for bedre cykelparkering

Seniorkonsulent Jonas Herby vurderer, at cirka 900 københavnske indkøbsture hver dag vil kunne flyttes fra bil til cykel, og det vil have en positiv effekt på trængelsproblematikken. Men det kræver, at der bliver etableret bedre cykelparkering ved butikkerne.

Cyklistforbundets kommunikationschef er enig i vurderingen:

"Cyklister handler også, og de skal kunne placere deres cykel et sted, hvor den ikke bliver stjålet eller ødelagt. De skal føle sig velkommen, i stedet for at det vrimler med skilte om, at cykler fjernes uden ansvar", siger Frits Bredal til MetroXpress.

Læs hele artiklen i dagens MetroXpress