accident

Cyklistforbundet kræver handling efter tre fatale højresvingsulykker inden for én måned. Arkivfoto.

Cyklistforbundets kræver handling efter dødsulykker

Tre kvinder dræbt af højresvingende lastbiler på én måned.

Af Christina Britz Nicolaisen
15. marts 2013

”Vi synes, at lastvognsbranchen bør engagere sig mere i problemet,” siger Cyklistforbundets kommunikationschef Frits Bredal til Ritzau.

Læs Ekstra Bladets citathistorie fra Ritzau:
"Cyklister kræver handling efter tre dødsulykker"

Opfordringen kom umiddelbart efter, tre kvinder inden for én måned er blevet dræbt af højresvingende lastbiler. Siden da er yderligere en kvinde blevet hårdt kvæstet af en højresvingende lastbil.

”Selv helt almindelige personbiler bliver nu udstyret med systemer, der automatisk får bilen til at stoppe, hvis en cyklist kommer ind foran. På den baggrund må danske lastbiler da i det mindste være udstyret med kameraer, som er både billige og lette at installere – for at undgå såkaldte blinde vinkler,” siger Frits Bredal til TV 2 Lorry.

Under cykelseminaret i København i går lancerede transportminister Henrik Dam Kristensen arbejdet med den nye nationale cykelstrategi. Også i den forbindelse gjorde Cyklistforbundet opmærksom på, at cyklisternes sikkerhed skal være et centralt element i cykelstrategien.