221

Cyklistforbundet tester…

Nu kan du tage cyklen med i bussen. Men fungerer det?

Af Cyklistforbundet
21. november 2011
Cyklist i lyskryds
Under forsøgsordningen havde busserne mindre end 18 cykler ombord pr. døgn. Den permanente løsning evalueres om et år.

Dét fungerer:

  • Ruterne supplerer det eksisterende s-togsnet
  • Indstigningen i bussen
  • Selesystemer virker nemt og effektivt
  • Rimelig størrelse på cykelpladserne

Dét kunne være bedre:

  • Ingen cykelmedtagning i myldretiden.
  • Billetautomaten. Klippekort er nemt at trække, men enkeltbilletterne er gemt væk
  • Pris: barnevogne og kørestole er gratis.
  • Kun plads til én cykel i rute 250S mellem Buddinge Station og Islands Brygge

Det er mandag formiddag foran Københavns Hovedbanegård. Lige udenfor morgenmyldretiden, men ret meget mandag. Bus 250S triller til stop langs rækken af mandagsmennesker. En almindelig mandag, en helt almindelig bus.

Og så alligevel ikke. Hvis din cykel er punkteret eller benene er mere end almindeligt mandagstrætte, har du nu mulighed for at sætte dig i bussen og parkere cyklen indenfor rækkevidde.

De blå cykelbusser

De sidste tre uger har cyklisterne omkring København kunne tage deres cykler med i de blå-hjørnede busser, der supplerer s-togsnettet.

Cykelmedtagningen blev indført sidste år som en forsøgsordning på udvalgte ruter. Og selvom benyttelsen har været beskeden, har tilbagemeldingerne været så positive at Region Hovedstaden og busselskabet Movia har valgt at forlænge og udvide ordningen til at gælde alle S- og R-busser på Sjælland.

Men fungerer det? Cyklistforbundet har taget en tur med en af dem på sådan en helt almindelig mandag.

Velkommen

cykelbusbillet
Ordningen gælder kun "almindelige tohjulede cykler".

På ruden inde i bussen byder et hvidt klistermærke mig og min cykel velkommen. Helt så imødekommende er billetautomaten ikke.

Cykelbilletter kan ikke købes i busserne, men skal købes i en af automaterne på stationen. På det første skærmbillede er det muligt lynhurtigt at købe et cykelklippekort, mens en enkeltbillet, som den jeg har brug for, gemmer sig tre niveauer inde i menuen.

12 kroner senere står jeg med min billet i hånden. Hvis du skal have en barnevogn eller en kørestol med bussen, er det gratis.

Jeg er nødt til at vente på næste bus

Cykelmedtagningen er kun mulig udenfor myldretiden og foregår rent praktisk efter først-til-mølle princippet, da de to pladser i hver bus deles med de københavnske barnevogne og kørestole.

I netop min bus, 250S’eren, er der dog kun én plads. En ung kvinde havde allerede taget plads med sin barnevogn, så jeg må pænt vente 20 minutter på den næste bus.

Chaufføren trækker på skuldrene. Jeg gør det samme.

Cykler er et særsyn

I den næste bus er der plads. Ved stoppestedet sænker chaufføren bussen så jeg kan komme ind uden at skulle løfte cyklen. Han vinker mig storsmilende frem i bussen til cykelparkeringen, hvor der er installeret en sele, der skal holde cyklen under køreturen.

Selesystemet fungerer upåklageligt. Det tager et par sekunder at spænde selen, hvorefter jeg finder en ledig siddeplads og sætter mig. Fra Hovedbanegården til Bellahøj, hvor jeg står af, ser jeg ikke cyklen bevæge sig synderligt i sit harnisk.

Den får naturligvis et par blikke fra medpassagererne undervejs; en cykel fylder trods alt en del i busbilledet. Og er, som chaufføren nævner, stadig lidt af et særsyn i busserne.