Cyklistforbundet vil have 40 km/t i byerne

Cyklistforbundet opfordrer Folketinget til at nedsætte den generelle hastighedsgrænse i byerne fra 50 til 40 km/t.

13. maj 2011

Berlinske.dk bringer nyheden om, at Cyklistforbundet vil have hastigheden nedsat i byerne fra 50 til 40 km/t.

"Der er noget at vinde, når vi taler alvorlige ulykker, det vil sige ulykker med dræbte og svært tilskadekomne. Københavns Kommune har beregnet, at gennemsnitsfarten reduceres med 10 pct., mens antallet af ulykker reduceres med 40 pct. Samtidig vil forslaget skabe større tryghed blandt cyklisterne og give et bedre byliv," siger direktør i Cyklistforbundet, Jens Loft Rasmussen, til Berlingske.

Men ville det ikke skabe endnu mere tryghed, hvis cyklisterne begyndte at overholde færdselsreglerne? spørger journalist Hans Larsen fra Berlingske.

"Jo, det ville også skabe større tryghed. Cyklistforbundet vil gerne arbejde for en bedre færdselskultur. Mange cyklister føler sig også utrygge, fordi andre kører meget stærkt", siger Jens Loft Rasmussen.

Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen afviser forslaget.

"Det kan vi ikke støtte. Vi vil afpasse hastigheden efter forholdene. Nogle steder i byerne er der veje for gennemkørende trafik, hvor det er sikkert og relevant at køre 50 eller endda 60 km/t. Andre steder er der forhold, hvor man bør skilte ned til 40 eller måske endda 30 km/t", siger Kristian Pihl Lorentzen.

Pihl Lorentzen mener, at differentierede hastighedsgrænser både i og uden for byerne skal sikre fremdriften på det, han kalder "sikre vejstrækninger".

Cyklistforbundet er ikke imod differentierede hastighedsgrænser:

"Men differentieret betyder ikke, at hastighederne kun skal sættes op. Så er det udifferentieret", siger Jens Loft Rasmussen.

Emneord: Ulykker, Politik, Biler