”Cyklistforbundet vil stjålne cykler til livs”

I dagens Berlingske lancerer Cyklistforbundet en ny plan, der skal vende den negative udvikling i antallet af cykeltyverier.

21. marts 2012

"Cyklistforbundet vil stjålne cykler til livs", lyder overskriften i dagens Berlingske. I artiklen i Berlingske lancerer Cyklistforbundet en ny plan, der skal vende den negative udvikling i antallet af cykeltyverier.

Cykeltyve har stort set frit spil i Danmark. Mere end 70.000 cykler stjæles hvert år, men kun en halv promille af tyverierne opklares. Det bekymrer Cyklistforbundet, der nu kommer med en række konkrete løsningsforslag til bekæmpelse af tyverierne. Planen involverer bl.a. et åbent register over stjålne cykler og modernisering af politiets administrative procedurer.

Politisk opbakning til Cyklistforbundets forslag

Socialdemokratiets retsordfører Ole Hækkerup synes, forslagene ser spændende ud og i dagens Berlingske lover han at kigge nærmere på dem:

"Jeg synes faktisk, det er nogle rigtig gode forslag forstået på den måde, at de holder sig inden for det realistisk mulige, og jeg vil gerne arbejde videre med dem. Jeg kender det også til hudløshed fra mig selv, og kan kun sige, at det er virkelig irriterende at få stjålet sin cykel."

Cyklistforbundet skulle i går, tirsdag, have mødtes med justitsminister Morten Bødskov for at diskutere planen, men ministeriet var nødt til at aflyse mødet. Cyklistforbundet venter nu på nyt mødetidspunkt.

Emneord: Tyveri