DSB fordobler plads til cyklerne

DSB vil nu fordoble den plads, der er afsat til cykler på S-togene. Det fortæller DSB-direktør til Dansk Cyklist Forbund.

02. februar 2011

DSB vil nu etablere flere "flexrum" (de vogne, hvor der er plads til cykler) i en række S-tog, så antallet af cykelholdere fordobles.

"I 2011 vil vi gøre endnu mere for at forbedre forholdene for vores cyklende kunder. At tage cyklen gratis med er blevet rigtig populært, og derfor udvider vi nu, så der bliver plads til flere cykler i S-togene. Der kommer cykelpumper i selve toget, og der bliver etableret flere og flere cykelstativer på stationerne," siger adm. direktør hos S-tog, Gert Frost, til Dansk Cyklist Forbund.

Det har været gratis at tage cyklen med i S-toget siden januar 2010, og DSB har besluttet at forlænge ordningen, så den foreløbig også gælder i hele 2011.

I 2010 er antallet af cykler i togene mere end fordoblet (111) procent, svarende til 2,5 millioner ekstra cykler, og passagerne er glade for det nye tilbud. I en rundspørge foretaget af Megafon siger hele 87 procent af S-togskunderne, at de er tilfredse med tilbuddet.

"DSB er en helt central spiller, når de gælder kombinationen af cykler og kollektiv transport. Der skal være plads til cykler i togene. Vi bliver målt på, at vi kan levere transport, der passer sammen", siger transportminister Hans Christian Schmidt (V) i en kommentar til Dansk Cyklist Forbund.

Jens Loft Rasmussen, direktør i Cyklistforbundet, hilser nyheden velkommen. Han ser fortsat et stort potentiale i kombinationen af cykler og tog:

"Internationale trafikplanlæggere og journalister kigger med beundring på den danske ordning med gratis cykler i togenes særligt indrettede flexrum. Systemet fungerer som en inspirerende international rollemodel. Samtidig investerer flere og flere danske arbejdspladser i pendlercykler, så medarbejderne kan flexe mellem cykel og tog - i stedet for at holde i kø på motorvejen", siger Jens Loft Rasmussen.