stog

”DSB’s ansvar for dansk cykelturisme”

Cyklistforbundets landsformand har skrevet kritisk indlæg på altinget.dk

Af Frits Bredal
15. januar 2014

”DSB’s ansvar for dansk cykelturisme,” lyder overskriften på det debatindlæg, Cyklistforbundets landsformand har skrevet på den uafhængige betalingsavis altinget.dk:

”Cykellandet Danmark har meget at byde på. Men som cyklist er oplevelsen meget forskellig afhængig af, om man cykler til hverdag eller i ferien. Det byder på udfordringer, hvis man vælger at holde cykelferie i Danmark,” skriver landsformand Jette Gotsche og fortsætter:

”Storebæltsbroen har betydet mange forandringer i vores transportmønster, for de fleste (læs bilister) har Storebæltsbroen betydet mere fleksibilitet og mulighed for at krydse Storebælt, når det passer os. For cyklisterne, som er afhængige af at benytte DSB, har Storebælt betydet det modsatte. Som cyklist kan man aldrig helt være sikker på, hvornår man kan komme over Storbælt.”

Svært at planlægge

I debatindlægget beskriver Jette Gotsche, hvordan man mellem 1. maj og 31. august skal reservere plads til cyklen på InterCity og InterCityLyn. Ifølge landsformanden kan det let betyde, at de spontane ferieture aldrig bliver til noget, når man ikke kan regne med at få plads.

”Desuden er der begrænsede muligheder for at købe pladsbillet til cyklen. Det er ikke muligt at købe en pladsbillet til en cykel på billetautomaten med mindre, den er booket i forvejen. Og det kan heller ikke lade sig gøre at købe en pladsbillet til en cykel i DSBs netbutik. I disse tider, hvor alt kan købes på nettet, virker det uforståeligt,” skriver landsformanden og henviser til en undersøgelse, Cyklistforbundet foretog i 2013:

Undersøgelsen blandt tyske cykelturister viste, at 75 % af cyklisterne vurderer transportservice med toget som en meget vigtig faktor for valg af cykelferiedestination. 93 % betegnede det som en vigtig faktor / meget vigtig faktor.

”De Danske Statsbaner er afgørende for, at cyklisterne kan komme ud og se Danmark. Hvornår begynder DSB at tage det ansvar alvorligt?” lyder det afsluttende spørgsmål i debatindlægget.

Hele debatindlægget kan læses på altinget.dk (kræver login)

Altinget.dk er en uafhængig betalingsavis på nettet der primært beskæftiger sig med dansk politik.