Det skal være nemt, og det skal være nu

Turisme-eksperter fra hele Norden mødes onsdag for at lægge hovederne i fælles blød. Målet er at finde ud af, hvordan Skandinavien bliver det næste centrum for cykelturisme.

24. januar 2012

Cykelturisme i Skandinavien

Hærvejen stod engang øverst på listen over gode transportveje, når Danmark skulle invaderes sydfra.

I dag er den en del af den fælleseuropæiske cykelrute, der strækker sig fra Norge i nord til Spanien i syd. Forhåbningen er at Hærvejen igen kan være med til at trække hærskarer op til Danmark fra det centrale Europa. Hærskarer af cyklister, forstås.

Men hvis den danske cykelturisme for alvor skal i omdrejninger, er en cykelsti ikke nok – heller ikke selvom den er 5000 km lang.

Danske pakker til cyklisterne

”Den helt store udfordring lige nu er at Danmark ikke i tilstrækkelig grad kan tilbyde turisterne pakkeløsninger. Og derfor vælger de lande som Schweiz eller Østrig i stedet,” siger Cyklistforbundets turismechef, Claus Rex.

Han deltager i onsdagens seminar, hvor turisme-aktører fra de nordiske og tysktalende lande gennem en række workshops vil forsøge at besvare spørgsmålet: Hvordan giver vi den aktive turisme medvind i Skandinavien?

Hvad skal EU-millionerne bruges til?

Workshop-serien har i alt 90 mio. kr. i ryggen, hvoraf en tredjedel stammer fra EU's regionale udviklingsfond.

Med midler i den størrelsesorden mener Claus Rex, at det burde være muligt at udvikle en række kvalitetsmærker, der trækker på de gode erfaringer fra blandt andet Tyskland.

I Tyskland anslås det at Bett & Bike-ordningen står for to tredjedele af den organiserede cykelturisme, der har en årlig omsætning i overnatninger på et to-cifret milliardbeløb.

”Vi ved at turisterne gerne vil have den tryghed, der ligger i samlede pakker og kvalitetsmærkninger. En mærkning som Bett & Bike gør det simpelthen nemmere at vælge en aktiv ferie frem for en daseferie på et charterhotel,” siger Claus Rex.

Massiv interesse fra udlandet

Turismechefen gør opmærksom på at Danmark generelt har et rigtig godt produkt, og at der nok ikke findes noget andet land, hvor man kan cykle på så stor en del af vejnettet som i Danmark.

Samtidig har Danmark haft held med at få sat positivt fokus på landet og cykelmulighederne, blandt andet gennem store sportslige arrangementer som VM i landevejscykling, der nåede ud til mere end 200 millioner tv-seere.

Til maj kommer sportscirkusset igen til Danmark, denne gang i form af et af verdens største årlige etapeløb, Giro d’Italia, og det bør udnyttes til at give turisterne mulighed for at opleve, hvordan det er at være cykeldansker.

”De store sportsbegivenheder er selvfølgelig turist-magneter, og vi har allerede oplevet massiv interesse fra udlandet frem mod maj. Men det er snart, og vi har travlt, hvis vi skal nå noget inden Giro’en lander i Midtjylland. Netop derfor er det godt at vi får samlet så mange idéer og vinkler som muligt,” siger Claus Rex.