Formand for EUs transportudvalg Michael Cramer, Præsident i det Europæiske Cyklistforbund Manfred Neun og transportkomisær Violeta Bulc ankom til parlamentet på cykel. - Foto: Holger Haubold - European Cyclists' Federation

EUs nye transportkommissær er cyklist

Det er både usædvanligt og opmuntrende, at EUs nye transportkommissær valgte at tage cyklen på sin først arbejdsdag i kommissionen, mener Cyklistforbundet.

Af Lasse Skou Hauschildt
25. november 2014

Cyklist i front for EUs transportpolitik

”Hvis du tager til Slovenien, vil du se ministre forlade møderne i store lækre biler, mens jeg kommer cyklende bagefter. Jeg elsker det simpelthen,” udtalte transportkommissær Violeta Bulc til avisen New Europe, da hun på sin første arbejdsdag som kommissær cyklede fra sit kontor til Parlamentet gennem Bruxelles’ tunge biltrafik.

Bulc blev ledsaget af formanden for EUs transportudvalg Michael Cramer og det Europæiske Cyklistforbunds præsident Manfred Neun. Cykelturen markerede åbningen på Cycling Forum Europe – et nyt netværk, der har til formål at samle politiske beslutningstagere, lobbyister og andre interessenter indenfor cyklisme.

Kommissæren fortalte ved den lejlighed, at hun ser frem til at udvikle cyklismen i hendes femårige periode som Transportkommissær. Europa har omkring 250 millioner cyklister, og de bliver i stigende grad bliver betragtet som en væsentlig faktor indenfor økonomi, sundhed og turisme.

Et stærkt signal

Både cykelturen og udtalelserne er vigtige signaler, som det er værd at lægge mærke til, understreger Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam.

Herhjemme er det ikke et særsyn at møde en højtstående politiker på cykel på vej til Christiansborg. Både transportminister Magnus Heunicke og tidligere økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager er fx flittige cyklister, men sådan foregår det ikke i Bruxelles, fortæller direktøren:

”Jeg har selv boet tre år i Bruxelles, og der har de slet ikke den samme cykelkultur som i Danmark. Det er højst usædvanligt at se en EU kommissær komme cyklende, og når det ovenikøbet er den nye transportkommissær, er det et ekstra stærkt signal. Jeg er meget optimistisk på de europæiske cyklisters vegne.”

Bulc tilhører Alliancen af Liberale og Demokrater for Europa, der er EUs tredjestørste politiske gruppe.