Cyklistforbundet søger kommerciel partner til adfærdsprojekt Foto: Cyklistforbundet

Efterlysning: Cyklistforbundet søger finansieringspartnere!

Cyklistforbundet har fået 2,3 mio. kr. til nyt adfærdsprojekt, men mangler finansieringspartnere.

Af Frits Bredal
26. juni 2014

Cyklistforbundet har fået 2,3 millioner kr. til at kortlægge cyklisters adfærd. Og til en adfærdskampagne. Pengene kommer fra den statslige cykelpulje:

”God adfærd i trafikken vil være et af Cyklistforbundets absolutte fokusområder de kommende år. Vi skal vise hensyn til hinanden på cykelstierne. Og vise hensyn over for vores medtrafikanter – fodgængere såvel som bilister,” siger Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam.

Projektet gennemføres i tre trin: 1) Kortlægning af adfærd. 2) Udvikling af en adfærdskampagne i samarbejde med et kommunikationsbureau. 3) Implementering af kampagne.

I de senere år har der i perioder været en hektisk debat i befolkningen, blandt politikere og i medierne om cyklisternes opførsel i trafikken. Projektet vil forløbe over en periode på 2½ år, hvor det første halve år vil blive brugt på en kortlægning af den faktiske adfærd:

”Cyklister er over en bred kam blevet beskrevet som lovløse og hensynsløse anarkister, der er til fare for sig selv og andre trafikanter. Debatten er præget af generaliseringer og formodentlig også af forudfattede meninger og letkøbte holdninger. Nu vil vi undersøge nærmere hvori problemerne reelt består, hvem de er et problem for, hvorfor og hvad der kan gøres,” siger Klaus Bondam.

Samlet pris 5 mio.

Den samlede pris for at gennemføre projektet forventes at være ca. 5 millioner kroner. Derfor leder Cyklistforbundet efter en kommerciel partner, der kan medvirke til at realisere det omfattende og landsdækkende projekt:

"Det her er en af de mest krævende og spændende kommunikationsopgaver i Danmark lige nu. Vi leder efter de helt rigtige partnere, der kan hjælpe os med at løfte den – også økonomisk,” siger Klaus Bondam.

Kontakt

Ved spørgsmål kontakt direktør Klaus Bondam på telefon 40 70 83 65 eller mail: bondam@cyklistforbundet.dk

Emneord: Adfærd, Kampagner