Foto:

Transportminister Henrik Dam Kristensen i samtale med Cyklistforbundets direktør Jens Loft Rasmussen (t.h.)

Ekstra plads til cykler i S-toget

Københavnerne er meget glade for at tage cyklen med i S-toget - nu får de ekstra plads.

Af Frits Bredal
25. april 2012

Mere plads til dig og din cykel

Denne sommer begynder DSB at ombygge S-togene, så de får en ekstra cykelvogn.

Siden 2010, hvor det blev gratis at tage cykler med i S-toget, er antallet af to-hjulede vokset støt. I 2011 var der over 7 mio. cykler med S-toget, og nu bliver der plads til endnu flere:

”Det er en god dag for cyklisterne i Hovedstadsområdet. Jeg har selv været aktiv cyklist igennem mange år. Kombinationen med cykel og tog er en fantastisk ide, og jeg er meget glad for, at vi nu gør dette tilbud til alle, der har lyst til at cykle i Hovedstadsområdet, endnu bedre,” siger transportminister Henrik Dam Kristensen.

Cykelmedtagning får flere med S-toget

Siden 2010, hvor det blev gratis at medtage cyklen i S-toget, er antallet af cykler mere end tredoblet fra 2,1 mio. til 7,3 mio. cykler om året. Tiltaget har fået kunderne til at rejse mere, både med og uden cykel.

Hele 27 procent af passagerne tager toget netop fordi de kan medbringe cyklen gratis. Mere end tre millioner kunder har – takket være den gratis cykelordning - taget S-toget MERE, end de plejer, oplyser DSB.

Med til at løse trængselsproblemerne

Der vil fortsat være flexrum med plads til både kørestole, barnevogne og cykler i togets forreste og bagerste vogn. De nye cykelrum er placeret i midten af toget.

”Frem for at drukne i deres egen succes, tager DSB S-tog konsekvensen af den store efterspørgsel og udvider kapaciteten. Dermed bidrager DSB og cykelpassagerne til at løse hovedstadsområdets trængsels- og miljøproblemer,” siger Cyklistforbundets direktør Jens Loft Rasmussen.

Cyklistforbundet er netop kommet med i den nye trængselskommission, der skal findes løsninger på trængslen i København.