El-cykler på recept

Roskilde Kommune vil komme livsstilssygdommene til livs med en alternativ behandling. Lægerne skal fremover kunne udstikke el-cykler på recept til dem, der har brug for motionen men mangler motivationen.

08. marts 2011

Hvis din livvidde bliver større og du let bliver forpustet på trapperne, er det tydelige tegn på, at din krop ikke bliver rørt nok. Og set i lyset af, at det kan være svært selv at sætte sig op til mere aktivitet, vil Roskilde forsøge sig med en noget anderledes behandling. Kommunen overvejer således, at give lægerne muligheden for at udskrive el-cykler på recept.

"Det vil være en rigtig god idé. El-cyklen giver jo et skub med på vejen, og er derfor lettere at gå til for dem, som måske har svært ved motionen. Samtidig vil den også være en god hjælp til ældre, handikappede eller andre, der bevæger sig mindre godt," siger Leif Skive, overlæge ved privathospitalet Hamlet og forfatter til Motionsmanualen, til Cyklistforbundet.

Mulig forsøgsordning

Roskilde har i forbindelse med kommunens cykelår indkøbt 40 el-cykler, som fra april til september bliver testet af byens borgere under projektet "Medvind på cykelstierne". Og et af forslagene til, hvad de efterfølgende skal bruges til, er altså at give dem videre til sundhedsvæsnet.

Ifølge Lars Elmsted, kommunikationskonsulent i Roskilde Kommune, vil det ikke kun hjælpe folk med eller i risiko for livsstilssygdomme, men også øge muligheden for at nå ud til flere borgere.

"Det vil være en god hjælp for de praktiserende læger, at kunne tilbyde patienter en el-cykel, som et led i en livsstilsændring. Samtidig er det en god måde at få fat i de borgere, som måske ikke selv vil tage initiativ til at cykle," siger han.

Selvom intet ligger fast, vil kommunen dog allerede nu se på mulighederne for, at tage fem el-cykler ud af projektet før tid og overdrage til dem lægerne, som en forsøgsordning.