Foto: Mikkel Østergaard

Elcyklen skal gøre bilister til cyklister

Er tre måneder på elcykel nok til at omvende en bilist? Svaret er ja, viser de foreløbige resultater af projektet "Test en elcykel"

Af Lasse Skou Hauschildt
02. september 2014

Vanebilister skal lægge bilnøglen på hylden

For mange er 5 km det maksimale, de vil køre på cykel til arbejde. Ellers tager det for lang tid, og man ankommer svedig. Men med en elcykel kommer man hurtigt frem uden sved på panden - selv på længere afstande.

Derfor er en række kommuner og hospitaler gået sammen med partnerorganisationen Gate 21 om projektet ”Test en elcykel”. Projektet giver over en 3 årig periode 1.700 vanebilister mulighed for at lægge bilnøglen på hylden. I stedet får de gratis stillet en elcykel til rådighed. Deltagerne har cyklen til rådighed i tre måneder, og skal undervejs tracke deres ture med en særlig app, så det er muligt at følge, hvordan og hvor meget cyklen bliver brugt.

Målet med projektet er at udbrede kendskabet til elcyklen og de mange fordele der er forbundet ved at cykle til arbejde, så deltagerne forhåbentlig bliver så glade for elcyklen, at de ikke vender tilbage til bilen.

Foreløbige resultater  er lovende

Det første hold på 234 cyklister afsluttede i sommers deres tre måneders periode med en elcykel – og de foreløbige resultater er over al forventning, siger Signe Munch-Pedersen, som er kommunikationskonsulent i Gate 21:

”11 pct. af deltagerne har allerede købt sin egen elcykel. 62 pct. overvejer det.  Men vigtigst af alt, så mener 80 procent af deltagerne, at de vil cykle mere i dagligdagen, end de gjorde inden de testede en elcykel."

Både før og efter testperioden, blev deltagerne bedt om at vurdere deres egen fysiske form, og her havde brugen af elcyklen haft en tydelig effekt. Efter endt testperiode var der betydeligt flere, der opfattede sig selv som værende i ”god” eller ”meget god” form, mens der omvendt var betydeligt færre, der opfattede sig selv som værende i ”dårlig” eller ”meget dårlig” form.

Tag elcyklen på de halvlange ture

Hovedparten af alle kørte ture på mellem 5 og 11 kilometer foregår i bil - en distance, som med fordel for både den enkelte og samfundet kunne tilbagelægges på elcykel. I dag er det kun ca. fire pct. af alle solgte cykler, der er eldrevne, men folkene bag projektet håber, at det kan være med til at udbrede elcyklen som transportform – og altså ikke mindst som et alternativ til bilen for dem der har længere vej til arbejde.

Læs mere om projektet her