En hel vinter uden dræbte cyklister

Cyklistforbundet har registreret den hidtil længste periode uden cyklistdrab herhjemme.

Af Cyklistforbundet
14. marts 2011

Fra midten af november 2010 til begyndelsen af marts 2011 blev ikke én eneste cyklist dræbt i trafikken i Danmark. Næsten fire måneder uden dræbte - det er den længste periode, som er registreret, siden Cyklistforbundet begyndte at føre statistik over hver enkelt cyklist, der mister livet i trafikken.

Claus Hansen, landsformand i Cyklistforbundet, mener, at det er svært at pege på én enkel årsag til den positive udvikling, men fremhæver dog kommunernes arbejde:

"Kommunerne har de seneste år haft større fokus på cyklisternes sikkerhed i trafikken. Både med kampagner, og når de har omlagt og udvidet deres infrastruktur. Det er muligvis det, som vi nu høster frugterne af," siger han.

I første halvdel af marts blev den positive statistik desværre brudt. Bl.a. blev en ung kvinde fra Herning i sidste uge dræbt, da chaufføren af en personbil formentligt blev blændet af lav sol og overså cyklisten.

"Rundt omkring i vores afdelinger over hele landet arbejder vi tæt sammen med kommunerne for at give cyklister bedre og mere trygge forhold. Det arbejde fortsætter og forstærker vi de kommende år", siger landsformand Claus Hansen.