120

Facebook debatterer højresvingsulykker

Hvert år bliver seks cyklister slået ihjel i højresvingsulykker. Men hvem har ansvaret?

21. december 2011

Ifølge de seneste tal fra Trafikstyrelsen er der siden årtusindskiftet 75 cyklister, der er blevet dræbt i højresvingsulykker. Det er 6,8 cyklister i gennemsnit pr. år.

I sidste uge spurgte vi på dcf.dk hvem, der har ansvaret for de alt for mange højresvingsulykker. Langt de fleste i afstemningen svarede, at cyklisterne for lastvognschaufførerne deler ansvaret.

Højrevigepligt

Vi har spurgt vores brugere på Facebook om de er enige i afstemningens resultater, og det har affødt en heftig debat, der stadig kører. Og her er stemningen en ganske anden.

Den generelle holdning i debatten er at lastvognschaufførerne entydigt har ansvaret, da den der byder trafikretningen har vigepligt. Den holdning deler Lars Barfred, der i debattråden på Facebook skriver:

”Præcis, den såkaldte højrevigepligt, den prøver de fleste at fortrænge nu om dage.”

Lovpligtigt orienteringsstop

Blandt dem, der har deltaget i debatten er også Cyklistforbundets landsformand, Claus Steffen Hansen. Han understreger, at der ikke må herske tvivl om, at lastbilchaufføren har skylden for højresvingsulykkerne, da det er chaufføren, der skifter køreretning.

”Om cyklisten, der kører ligeud, har klap for øjet, musik i ørerne eller synger julesange himmelhøjt har ikke indflydelse på skyldsspørgsmålet,” skriver han i debatten.

Han tilføjer til dcf.dk at Cyklistforbundet arbejder for et lovpligtigt orienteringsstop når lastbilerne skal foretage højresving, men at lastvognschaufførernes brancheorganisation foreløbig afviser foreslaget.

Diskriminerende cyklistsignaler

En anden, der giver sit besyv med på Facebook er Per Holm, der mener at vejbestyrelserne bevidst flytter ansvaret over på cyklisterne ved at etablere særlige lyssignaler, der diskriminerer cyklisterne.

”Derefter kan de (vejbestyrelserne, -red) stille og roligt læne sig tilbage og sige: Det er cyklisternes egen skyld og det skal løses med højere bødetakster til cyklisterne,” skriver han på Facebook.

Det er stadig muligt at deltage i afstemningen på dcf.dk

Bidrag til debatten på