Falck dækker dig og cyklen, hvis du er medlem af Cyklistforbundet. Foto: Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard

Falck dækker dig og cyklen

Godt nyt for dig. Dårligt nyt for cykeltyvene.

Af Frits Bredal
14. juni 2013

Hvert år anmeldes omkring 70.000 stjålne cykler i Danmark. Antallet af cykeltyverier, der opklares, kan måles i promiller.

”Nogen må gøre noget! Nu gør Cyklistforbundet noget. Vi går nu sammen med en stærk spiller, der i forvejen har et tæt samarbejde med myndighederne på vitale områder som ambulancekørsel og brandslukning. Falck har et velfungerende system – og nok så vigtigt: De har ressourcerne til at gøre en forskel for cyklisterne,” siger Cyklistforbundets landsformand Claus Hansen og direktør Jens Loft Rasmussen.

Samarbejdet med Falck medfører klare fordele for Cyklistforbundets medlemmer, som bl.a. kan blive gratis omfattet af Falck Cykelregister

”Når du er omfattet af cykelregistret falder risikoen for, at din cykel bliver stjålet – det viser erfaringerne fra Norge, Sverige og Finland. Mærkatet Falck Cykelregister har en stærk præventiv effekt. Og hvis din cykel alligevel bliver stjålet, forøges chancen for, at du får den tilbage, ” siger Claus Hansen og Jens Loft Rasmussen.

Medlemspakken gælder også for Cyklistforbundets husstandsmedlemskaber – dvs. alle medlemmer i husstanden kan få glæde af samarbejdet med Falck.

Cykeltyverier skal bekæmpes

”Samarbejdet med Falck tjener et formål, der rækker langt ud over de kontante fordele for Cyklistforbundets medlemmer: Sammen med Falck vil vi mødes med – og lægge pres på – alle de forskellige aktører, der burde bidrage til en løsning på problemet: politikere, politi og forsikringsbranchen,” siger landsformand og direktør.

Udover Falck Cykelregister giver medlemspakken også gratis adgang til Falck Ulykkesforsikring. Har man i forvejen en ulykkesforsikring, giver aftalen med Falck EKSTRA dækning. Falck Ulykesforsikring dækker ulykker, der sker i forbindelse med cykling. Forsikringen dækker personskade - ikke skader på selve cyklen.

OPDATERING - MARTS 2014:
Cyklistforbundets samarbejde med Falck er ophørt

Fra 1. maj 2014 er medlemmer ikke længere dækket af Falcks cykelulykkesforsikring. Falck meddeleler, at deres  cykelregister  fremover vil være gratis for alle – ikke blot Cyklistforbundets medlemmer.