Foto: Cyklende dreng

En sikker skolevej giver børnene større frihed, mener Trine Piilgaard fra borgergruppen bag SOS-cykelsti. Foto: Mikkel Østergaard

Forældre kæmper for skolevejen

Et nyt skoleår er skudt i gang, men mange forældre er utrygge og bekymrede over farlige skoleveje. Derfor er en række lokale forældregrupper nu gået ind i kampen for at skaffe sikre skoleveje til børnene.

Af Christina Britz Nicolaisen
06. september 2013

Tusindvis af børn har netop haft første skoledag. Men tung trafik, forurening og bilkaos foran landets skoler afholder mange familier fra at lade deres børn cykle. Alene i 1990'erne faldt antallet af børn, der cykler til skole med næsten en tredjedel blandt de 10-16-årige, og børnene er aldrig kommet tilbage i cykelsadlen. En af forklaringerne er forældrenes bekymring for sikkerheden på skolevejen.

Skolevej med mange ulykker

Nu har en række forældre fået nok af utrygheden, og taget sagen i egen hånd, og det har ført til dannelsen af skolevejsprojekter i hele landet. I Gribskov er en gruppe forældre fx gået i dialog med kommune og erhvervsliv om at finde en løsning, der kan tilfredsstille både de handlendes behov og borgernes ønske om mere rolige og sikre skoleveje.

Blandt forældreinitiativerne er også "SOS-Cykelsti", hvor lokale borgere arbejder for at skaffe en cykelsti på den stærkt befærdede Østergårdsvej syd for Århus. Det fortæller Trine Piilgaard, en af intiativtagerne til Ask Borgerforening, der står bag cykelstiprojektet:

"I vores nærområde bor mange børnefamiler, der kun kan komme til skole via Østergårdsvej. Men det er en farlig vej, for der er tæt trafik og dårligt udsyn, og der sker mange uheld på strækningen. Kommunen kan godt se problemet, men de kan ikke finde pengene til en cykelsti".

Cyklen giver selvstændighed

Idéen med at skaffe en cykelsti til lokalområdet opstod i Trine Piilgaards mødregruppe. Mødrene indså, at de dårlige forhold i praksis begrænser børnefamiliernes hverdag - når børnene skal køres i bil kræver det masser af planlægning og det vanskeliggør også impulsive legeaftaler:

"Vi kæmper i høj grad for børnenes selvstændighed og frihed. Jeg gruer ved tanken om, at mine børn ikke skal kunne cykle hen til deres til venner og til fritidsaktiviteter når de har lyst. Det gjorde jeg altid selv, da jeg var barn og boede i byen", fortæller Trine Piilgaard.

Mødregruppen sælger folkeaktier

Borgergruppen har valgt en positiv tilgang til projektet. De har et fint forhold til kommunen, og projektet har stor opbakning i de små lokalsamfund langs med Østergårdsvej. Med salg af folkeaktier samler SOS-Cykelsti nu penge ind etableringen af en sti, og selvom der skal sælges mange aktier for at samle penge nok, er Trine Piilgaard optimist:

"Salget af folkeaktierne viser jo, at opbakningen er seriøs. Landsbyerne har virkelig brug for den cykelsti. Vi er klar over, at det er en lang proces vi har startet, men det skal nok bære frugt på et tidspunkt."

Luftforurening i klasseværelserne

På Vesterbro i København kæmper en forældregruppe  også for en bedre skolevej. Gasværksvejen Skole ligger på hjørnet af de to tungt trafikerede veje Istedgade og Gasværksvej, og her er forholdene deciderede uegnede til børnecykling. Derudover er gaderne også nogle af de mest forurenede i landet, og målinger har påvist en alarmerende høj partikelforurening i både skolegård og klasseværelser.

I frustration har tre fædre til børn på skolen taget initiativ til forældregruppen "Sikker Skolevej Nu!" En af dem er Thomas Holmbäck, hvis to piger går på skolen i hhv. 2. og 6. klasse:

"I begyndelsen regnede vi egentlig med, at problemet ville finde en naturlig løsning - skolen var forholdsvis ny og trafikken er så voldsom, at vi antog, at kommunen selvfølgelig ville gøre noget ved det. Det havde vi jo set i planerne og det stod også i kommunens målsætning om sikre skoleveje."

Desillusionerede forældre

Men forældrene kunne skuffet konstatere, at intet skete - planerne blev hele tiden udskudt. Derfor tog fædrene sagen i egen hånd for to et halvt år siden, og i begyndelsen var optimismen stor:

"Vi fik både arrangeret en trafiktælling og en partikelmåling, og konklusionerne var ret chokerende for kommunen. Fx viste trafiktællingen, at erhvervskørslen og de mellemstore varevogne er overrepræsenterede, og netop den type biler kører uden partikelfiltre", forklarer Thomas Holmbäck.

Men selvom resultaterne rystede kommunen, har det stadig ikke ført til handling: "Da vi fremlagde resultaterne sidste år, var interessen meget stor, også blandt lokalpolitikere fra flere partier. Der var en hel masse snak og løfter, men nu er der gået et år, og intet er sket. Lige nu er vi bare helt desillusionerede og vi ved faktisk slet ikke hvad vi skal gøre", siger Thomas Holmbäck, der er skuffet over kommunens indstilling:

"Vi er hele tiden blevet modarbejdet. Selvom alle kan se problemet. Hvert andet minut kører en bil over for gult eller rødt i det kryds. Det kan politiet bekræfte. Hvordan skal vi kunne lære vores børn at færdes rigtigt og sikkert i trafikken?"

Ny skolecyklingshåndbog på vej

Rigtig mange forældre og skoler kan genkende problemet med utryghed i trafikken og usikre skoleveje. Derfor udgiver Cyklistforbundet nu en skolecyklingshåndbog som en hjælp til forældre, kommuner og skoler i hele landet.

Bogen er baseret på forskning og gennemgår en række konkrete eksempler fra virkelighedens verden, samt en masse gode råd og inspiration til hvordan man kan forbedre forholdene. En af konklusionerne er netop, at samarbejdet mellem alle tre parter er vejen til de bedste resultater. Skolecyklingshåndbogen er gratis og sendes ud til landets skoler og kommuner i slutningen af september. Bogen kan også downloades gratis fra slutningen af september på cykelviden.dk