Foto: DSB

Fremtidens tog har plads til cykler

DSB vil bruge 22 mia. på nye tog, som skal binde Danmark bedre sammen. Det er en unik chance for at forbedre mulighederne for at få cyklen med toget, påpeger Cyklistforbundet.

Af Lotte Malene Ruby
07. oktober 2014

”Cyklerne er kommet for at blive, og meget tyder på, at der kommer flere af dem. På gaderne, ved stationerne og – hvis fornuften sejrer – også i togene. I dag er der desværre en temmelig trist afkobling mellem cykler og tog i cykellandet Danmark,” skriver Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam i et debatindlæg i Altinget.

I dag er det nemlig i mange tilfælde stort set umuligt at komme fra en landsdel til en anden med tog, hvis man medbringer en cykel. Det er uholdbart i et land med fire mio. cyklister og et stigende antal cyklister i de store byer, understreger han.

”Hvis vi vil løse de fremtidige trængselsudfordringer og øge mobiliteten i Danmark, skal kombinationstransporten opprioriteres betydeligt i forhold til i dag,” fortsætter han – og cykelmedtagningen skal både være let tilgængelig og til at betale.

S-togene har vist vejen

Cyklistforbundets direktør har dog også ros tilovers for DSB. Siden 2010 har det nemlig været muligt at tage cyklen gratis med S-togene i København. Ordningen har været en stor succes, som har givet mange nye kunder, som vel at mærke ikke medbringer cyklen på alle rejser.

”Når det er sagt, er det naturligvis ikke gratis at give cyklisterne bedre plads i togene, men det er heller ikke gratis at lade være. Vi kan ikke bygge os ud af kapacitetsproblemerne på indfaldsvejene til de store danske byer, men vi kan friste med alternative løsninger. Muligheden for cykelmedtagning vil for mange være den ekstra ting, der gør udfaldet,” skriver Klaus Bondam.

Han slutter indlægget af med en opfordring til, at DSB og Banedanmark fremover tænker kombinationen af cykel og tog ind i hele deres arbejde. Ikke kun i selve togene, men også med større og bedre cykelparkering ved stationerne og ved anlæg af Supercykelstier langs jernbanerne, når de alligevel skal opgraderes.

Hele indlægget blev bragt i Altinget d. 7. oktober 2014, (betalingsside).