Foto: Mikkel Østrergaard

Gladsaxe investerer massivt i cyklisme

Gladsaxe Kommune har afsat 22 millioner kr. til at realisere projekt ”Gladsaxe Cykler”. Projektet er udarbejdet i samarbejde med den lokale afdeling af Cyklistforbundet, og skal blandt andet sikre bedre cykelforhold for Gladsaxes skolebørn.

Af Lasse Skou Hauschildt
29. august 2014

Sikre skoleveje, flere cykelstier og bedre cykelparkeringsforhold. Det er nøgleordene i Gladsaxe Kommunes nye store projekt, der skal få endnu flere borgere til at vælge cyklen.

Fokus på skolebørn

Sikre cykelforhold er forudsætningen for at få flere børn til at cykle, og det tager projektet højde for. Det fortæller formanden for Trafik- og Teknikudvalget i Gladsaxe Kommune, Ole Skrald Rasmussen (A):

”Jeg er rigtig glad for at vi kan sætte det her store cykelprojekt i gang nu. Især fordi vi får mulighed for at anlægge cykelstier på flere af vores skoleveje”, siger han til kommunes hjemmeside.

Gladsaxe Kommune deltager også aktivt i Cyklistforbundets børnekampagne Alle Børn Cykler, hvor næsten 4.000 af kommunens elever deltog i 2013.

”Det er klart, at utryghed og manglende sikkerhed afholder forældre fra at sende deres børn af sted på cykel. Jeg har altid ment at en tidlig cyklist er en varig cyklist, og derfor er vi i Cyklistforbundet utrolig glade for at det nye projekt i Gladsaxe har så stærkt fokus på børn. Det kunne nogle andre kommuner lære noget af,” siger Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam.

Gladsaxe vil til tops

Over de sidste fem år har cykelture udgjort ca. en fjerdedel af alle de ture som Gladsaxe-borgere har foretaget. Det betyder at kommunen i dag er i top fem over de mest cyklende kommuner i landet. Men succeskriteriet for det nye projekt er at blive den tredjemest cyklende by, og hvis det skal realiseres, så skal der forbedringer til:

”Folk kører hurtigere og hurtigere - blandt andet på elcykler - så det er vigtigt, at cykelstien er jævn, så man kan komme ordentligt af sted”, siger Ole Skrald Rasmussen til DR.dk.

Ideerne til projekt Gladsaxe Cykler er udviklet i et samarbejde mellem Gladsaxe Kommune og den lokale afdeling af Cyklistforbundet. Foreløbig er der reserveret 22 millioner kroner til projektet i perioden 2014-2017.