Sammy Eisinger cykler med sin søn

Glem Den Lille Havfrue! Vi skal være kendte for at cykle

Ladcykler kan overtage mere og mere transport. Især i byerne. Det mener Sammy Eisinger fra Triobike. Det Økologiske Råd er helt enig.

Af Jørgen Schlosser
09. april 2019

Hvis det stod til direktør i Triobike, Sammy Eisinger, skulle Danmark stoppe med at markedsføre sig som landet med Den Lille Havfrue.
- Glem den! Vi skal være kendte for, at vi er en cykelnation, og det kan vi blandt andet gøre ved at gå forrest i at flytte transport fra biler til ladcykler, siger Sammy Eisinger.
Da Cyklister besøger butikken på Gl Kongevej i København, sidder direktøren på hug ved en elladcykel med en skruenøgle i hånden i gang med at samle cyklen. Direktøren har ikke kun hænderne skruet godt på, talegaverne er også ekstraordinære, især når han først får talt sig varm om elladcykler.
Virksomheden har som sin erklærede mission at flytte folk og gods fra biler til cykler, og det er en realistisk ambition, siger Sammy Eisinger.
- Der er omkring 40.000 ladcykler i Hovedstaden, og jeg mener, hver femte børnefamilie har en ladcykel. Der er et stort vækstpotentiale i, at mange af de familier, der stadig har bil, skifter den ud med ladcykel. Vi kan ikke helt erstatte bilerne, især ikke på landet, men i byerne kan mange flere familier skifte til ladcykel, siger Sammy Eisinger.
- De fleste bilture i byerne er korte, så mange af de ture kan køres med en ladcykel.

På cykel med hvilepuls

Hans egen familie droppede bilen i 2016. Årsagen kan skrives med to bogstaver: el.
- Vi havde bil i 14 år, men solgte den for tre år siden og skiftede den ud med en elladcykel.
Det var elmotoren, der fik os til at tage skridtet, for nu blev det simpelthen så bekvemt, fortæller han.
Elmotoren er netop den sidste ingrediens, der manglede for, at det er realistisk at flytte masser af transport fra bil til cykel.
- Jeg ser flere og flere børnefamilier, der kommer ind i butikken, som før i tiden aldrig ville have overvejet at købe ladcykel. De kommer, fordi motoren gør det nemt. Du kan køre herfra til Hellerup, Amager eller Gentofte næsten i hvilepuls. Det har gjort ladcyklen virkelig attraktiv, siger Sammy Eisinger.

Opbakning fra Det Økologiske Råd

Det tager kun otte minutter på cykel at køre fra butikken til Kompagnistræde. Her sidder Jeppe Juul, som er konsulent på transportområdet i det Økologiske Råd. Rådet arbejder blandt andet for at reducere luft-, og støjforurening samt klimabelastningen fra transport.Jeppe Juul
Jeppe Juul ser store fordele ved elladcykler og er enig i, at masser af transport kan flyttes fra biler til cykler.
- Jeg ser helt klart et stort potentiale for at flytte transport fra biler til cykler, især i byerne.  Vores holdning er, at cykler i mange tilfælde kan erstatte bil eller bus, og det er godt for sundheden, for økonomien og styrker den aktive mobilitet, siger Jeppe Juul. Og så har cykeltransport endnu en fordel, som med elmotoren kan blive endnu mere væsentlig.
- Elladcykler er et stort plus i forhold til klimaet. De forlænger rækkevidden, så du kan bruge cyklen som transportmiddel over længere afstande. Derfor kan den erstatte fx biler med forbrændingsmotor, og vi mener, at man i byerne skal prioritere pladsen til fx elladcykler, så der bliver mindre plads til biler.

Hurtigste transport gennem byen

Tilbage i Triobike butikken har Sammy Eisinger fået samlet cyklen og fortæller om, hvordan elmotoren har åbnet et hav af nye muligheder for brug af ladcykler.
- Jeg mener, at alle ture mellem 0-15 kilometer kan køres på en elladcykel, og der er ikke en hurtigere måde at komme gennem byen på.
Men er der slet ikke nogle forhindringer for, at elladcykler revolutionerer transport i byerne?
- Jo, prisen. En elladcykel koster en del penge, hvis kvaliteten skal være i orden. Og så skal byerne være indrettet sådan, at du føler dig tryg ved fx at transportere dine børn på en ladcykel, siger Sammy Eisinger.

Her kan du se en video med Xenia Duffy Obel, der valgte bilerne fra til fordel for en elladcykel:

Dette er en artikel fra bladet CYKLISTER