Foto: Shutterstock

Husk målet på 50 procent!

Supercykelstier, en adfærdskampagne og forundersøgelse, der kan bane vej for bedre cykelparkering ved Hovedbanegården. Der er mange gode cykeltiltag i Københavns Kommunes budget for 2015. Men der skal mere til, hvis kommunen skal nå sine egne mål på cykelområdet, mener Cyklistforbundet.

Af Lotte Malene Ruby
12. september 2014

Adskillige gode punkter i planen

Det går godt i Cykelbyen København, som sidste år kunne prale med det højeste antal cyklede kilometer i 50 år. Cyklerne er da heller ikke glemt i det budget, som et flertal i Borgerrepræsentationen har vedtaget for 2015, og det vil Cyklistforbundet i København gerne kvittere for.

”Der er adskillige gode punkter i den plan, der er lagt. To nye supercykelstier, en kampagne, som skal sætte fokus på god trafikantadfærd – og ikke mindst en forundersøgelse, som kan blive første skridt på vejen til bedre cykelparkering ved Hovedbanegården,” siger Erik Hjulmand, som er formand for Cyklistforbundets Københavnsafdelingen.

Københavns Kommune har afsat 75 mio. kr. til cykelforbedringer i 2015, men alligevel tvivler afdelingsformanden på, om ambitionsniveauet er højt nok, hvis kommunen vil nå sine egne mål for cykeltrafikken.

Brug for flere, store investeringer

”Supercykelstier er uden tvivl fremtiden og bredere cykelstier på udvalgte strækninger vil betyde en umiddelbar forbedring af fremkommeligheden. Men er det systematisk og gennemgribende nok til, at vi når en cykelandel i kommunen på 50 pct. i 2025? Det tvivler jeg på. Det kræver flere af de helt store investeringer, hvis Københavns Kommune skal nå sit eget mål,” vurderer Erik Hjulmand.

Derfor vil Cyklistforbundet i København bl.a. med stor interesse følge forundersøgelsen af mulighederne for at etablere bedre cykelparkering ved Hovedbanegården. Flere mulige løsninger er i spil, men Cyklistforbundet er ikke i tvivl om, at der er behov for mindst 2.500 pladser.

”Som det er nu, er parkeringsforholdene fuldstændigt kaotiske. Og med det meget store – og i øvrigt stigende antal mennesker, der kombinerer cykel og tog, så er det vigtigt, at vi ikke ender med en utilstrækkelig mellemløsning. Danmark er langt bagude på dette område, så vi er glade for, at der nu endelig tages fat på problemerne. Det her forventer vi os en hel del af,” understreger han.

Læs budgettet her