242

Hidsig debat om højresvingsulykker

Cyklistforbundet har ikke mulighed for at svare individuelt på de mange henvendelser i højresvingsdebatten. Læs et udpluk af dagens kommentarer

11. marts 2012
  • Jeg tror at jeg har en god og billig LØSNING på problemet med højresvings-ulykker, i hvert fald i byerne. Alle lyskurver er tidsstyret, og hvis man lod cyklisterne få deres egen " tid ", hvor der var rødt lys for alle andre, så ville det kræve at en eller anden kørte overfor rødt, inden der kunne ske en af de frygtede højresvings-ulykker ! Det drejer sig måske om i alt 2 minutter, for begge retninger, før der blev grønt for bilisterne igen. Måske kunne man lade cyklisterne få det første minut, og derefter fik de igen rødt lys, og den øvrige trafik fik grønt. Hvis en cykel skulle være uheldig at kollidere med en bil, så har en af dem kørt over for rødt ! Det må da siges at være en løsning alle kunne leve med, og det ville kun kræve en mindre justering af tidsstyringeni trafiklys-skabet!
  • Jeg er lidt fortørnet over jeres evige omtale ang højersvingsulykker med lastbiler ,tro da at i skal til at se på hvordan cykellister køre i trafikken ,har selv haft det tæt på og må nok sige at vi måske skulle til at dele flere bøder ud til de to hjulet for der er godt nok mange der snakker i mobil køre uden lys og reflekser ,og så har man nok også lige den forkerte holdning i trafiken ,de bløde bilister men og tror at de altid har ret til at køre først og lave overtrædelse af færdelsereglerne ,men synes da at vi skal tage et debat op om hvordan man skal køre i trafiken og få en lovgivning frem på at man skal have lys og guleveste på så kan de måske også blive set i trafiken
  • Hej. Jeg ville egentlig bare komme med et indlæg i debatten om højresvingsulykker. Men sad og så jeres klumme igennem, og kunne se en ret enstydig tendens, nemlig at det aldrig er cyklisternes skyld, men det er ham der sidder bag rattet på lastbilen. I sagen fra Nakskov kan jeg se at chaufføren totalt har overset den stakkels dreng. Og det er jo ikke godt nok, så glædeligt er det at han nu mister sit kørekort og mister sit arbejde. Så lad det være straf nok for ham. Hvad angår mig, så køre jeg hverdag med vare til dagligvare butikker i det østlige danmark herunder også København. Når folk køber meget i en bestemt butik, så skal der også mange vare til, så jeg kommer kørende i min jumbo lastbil i byerne, så mærker jeg tydeligt at folk er sure på mig, for hvad helvede skal jeg der for, når de skal på indkøb, eller bare en tur i byen midt om natten. Den virksomhed vi køre for gør meget for at vi skal være til mindst muligt gene, for alle jer andre trafikanter, men ind imellem må vi bryde rytmen, med natkørsel, fordi beboerne omkring butikken har klaget og fået medhold, i at vi larmer for meget om natten. Så det egentlige aspekt i dette er jo at mange af de cyklister vi omgårs om dagen, er de samme der klager over vi kommer om natten, når de små sover. Jeg er en midelarldernede chauffør, som har prøvet meget igennem mit liv bag rattet af div lastbiler, og jeg har da også for få år siden været en tur i USA, hvor vi fik den fornøjelese at få lov til at køre en rigtig Amrikaner truck. Amrikanerne gør nogen gange ting meget anderledes af hvad vi gør i danmark, og hertil kan jeg f.eks. nævne, at derover blinker ikke kun de 3 blinklys på forvognen og det ene på hænger/traileren. Nej det skal være stort og flot, så hele sidemarkeringen blinker. Og det kan de Europæiske Lastbiler også gøre, men det er ulovligt, men ville betyde at man ihvertefald ikke var i tvivl om at nu vil denne kæmpe lastbil jeg holder ved siden af gerne dreje til højre, og alle der holder ved siden af den, kan så overveje om de lige vil trække sig lidt, eller være mere opmærksomme på lastbilen, inden de bare som de har ret til køre ud i krydset. Prisen for at få dette blinkrelær i danmark er uhyggelig lav, Scania har relæet i deres biler, men pga. lovgivningen er den ikke låst op, men ville tage ca. 15 sekunder ved næste services, når Lastbilen alligevel er tilsluttet værkstedets computer. Prisen for kun at få denne funktion oplåst ville være ca. 100,00 kr. Ofte er det som det kan ses her, ikke de store ændringer der skal til, og som koster det hvide ud af øjnene, men bare snud fornuft ude på gaden. Jeg vil som chauffr som køre dagligt for et supermarked gerne invitere en af jer med en dag, oppe i elefantens hule, så i kan få syn for sagen, Invitationen skal ikke retificere at vi køre cykilister ned, men jeg har igennem denne vinter oplevet en merkant fordrejning af folks adfærd i trafikken, og jeg har jo masser af tid til denne observation, når jeg sidder som en langsom elefant i trafikken
  • Vedr højresvings ulykker: igen er det sket,det er uhyggeligt,og gid den slags aldrig skete,en er afgjort en formeget,men hvad kan vi gøre ?der er kommet utroligt mange forslag,det meste er dog kun mudderkastning, som jeg vil gøre mit bedste fra at afholde mig fra,vi kan ikke komme uden om at der der fejl på begge sider,så som forkert indstillede spejle,telefon snak,duggede/beskidte spejle,det går lidt for hurtigt så man ikke lige når at se sig ordentligt for osv og fra den anden side kan det være manglende lys,køre lige over i et kryds hvor der kun er grøn højresvings pil,mobil snak,køre med høre propper i ørene så man ikke hører/er opmærksom ,disse ting oplever jeg ofte i trafikken,både som alm bilist,cykelist,lastbilchauffør,brandmand,og fodgænger,jo jeg er alle disse ting selv, ved det foreslåede orieterings stop for højresving har jeg selv lidt dårlige erfaringer,da flere kommuner har valgt at bfjerne nogle lys signaler i vejkryds gør de det svært for bilister og mc at orienteresig,er der nu rødt når lastbilen stopper? og derved er de kørt frem,den enegang nåde cykelisten at stoppe,den anden væltede,der skete dog heldugvis ingen skade ud over lidt asfalt eksem,men hvem fik balladen?mig,og bilisten kørte temmeligt hurtigt da det var konstateret at der ikke var sket noget,men i fleres øjne måtte det vare min skyle,lastbilen,da den anden bilist jo hurtigt var væk,meget ubehageligt,men et faktum som i og de fleste journalister ofte overser,eller måske,og det håber jeg,er i uvidenhed,eller som jeg tror og frygter,at det i had mod alle lastbiler,ikke kommer frem hvem der er skyld i ulykkerne,er det cykelisten eller chaufføren i de enkelte ulykker?det er jo altid lettest at give "de andre" skylden,og især med de udtalelser der stod at læse på text tv i ugen,her fremstilles alle lastbilchauffører som onde kolde og kyniske mordere,men er vi virkeligt det?det går mig meget på at blive fremstillet som en slags anders breivik eller en hitler på hjul,jeg passer mit arbejde og har kørt i over 30 år nu,uden som så meget som at røre ved en cykelist eller fodgænger,det er jeg glad for,dog mister jeg lysten og glæden ved mitarbejde når jeg og en meget stor gruppe kollegaer udstilles og hænges ud i medierne på denne måde,hvad har jeg gjort jer?jeg passer mit job på en ordentligt og for alle forsvarlig måde !hvorfor skal jeg hænges ud og svines til?hvorfor?hvad har jeg gjort? andet en fragte jeres daglivarer,møbler,mad ,tøj,computere,nye cykler mm. ud til jer? der hvor de store problemer er er ofte i folks uvidenhed om hinanden i trafikken,alm bilister mangler viden om cykler og lastbiler,cykelister mangler viden om biler og lastbiler især,og man forundres til stadighed over knallerter/scooteres opførsel i trafikken,ofte ser man jo en knejt på scooter uden hjelm køre modsat færdselsretningen på cykelstien med 70-90 kmt , så svarret må være i følgende : bedre køre undervisning til alle,både bilister og cykelister,ligesom lastbilchauffører nu skal på kursus hvert 5 år sådan burde alle trafikanter undervises og "opdateres" derved kunne mange ulykker undgåes og farlige trafikanter sies fra,for vi skal jo være her alle sammen og helst sikkert for alle, men desværre bliver de alt formange "brian typer" nok svære at komme helt af med,her skal der simpelthen en holdnings ændring til og den har jeg ikke lige svaret på. A ndre forslag er at ændre lyskryds så det,igen,er muligt for bilister at orientere sig om lyssignalets farve,indføre flere "cykelist lys reguleringer", tilbagetrukket stoplinje for biler i højresvingsbaner, sættevogne og lastbil anhængere forbydes i bycentrum og mindre max totalvægts grænser i bymidtendette kunne meget let indføres på samme måde som f.eks milijøzonerne i større byer,flere cykelstier og her gerne en rabat på 40-50 co mellem vognbane og cykelsti og hvis i ville være bare en lille smule opmærksomme på hvilket land de chauffører som er involveret i højresvings ulykkerne kommer fra tror jeg i vil blive temmeligt overraskede,langt de fleste kommer desv. fra øst landene,hvorfor?de er ikke vandt til cykelister på samme måde som danske chauffører,vi ser også at de meget ofte kører vildt hassarderet andre steder i trafikken og at de har en lemfældig omgagang med alkohol og køre/hviletider og hastighed,danske lastbiler er,ligesom østbilerne,udstyret med fartbegrænsere,men de piller oftere ved den end danske,for her er straffen meget høj,for os,ikke for dem,(naturligvis er der også brådne kar blandt danske chauffører,men vi gør meget for at komme dem til "livs" internt)vi oplever meget ofte at politiet ikke interessere sig for øst chaufførene,det er simpelthen for besværligt,for pludseligt "forstår" øst chaufføren ikke et ord af hvad der bliver sagt,og jo,den bruger vi da også i udlandet,men her oplever vi så et betydeligt mere effiktivt og ihærdigt politi så det nemmeste er at samarbejde fra starten,men tilbage til østfolkene,ofte mangler de de ekstra spejle i højre side,ingen højresvings kameraer, ingen erfaring med cykler,træthed som følge af manglende overholdelse af høre/hvile tid,disse ting er alle temmeligt farlige,men hvem får skylden?os danske chauffører!!!!!!!!!!og vi ser jo gang på gang at man i medierne udstiller os som kolde hensynsløse morder,nej,nu kan jeg snart ikke klare det mere,måske er det bedre at lade en træt småberuset østchauffør med sættevogn uden cykelist spejle køre rundt i fuld fart inde i byen?for jeg kan virkeligt ikke klare at blive sammenlignet med en barnemorder mere

ps.er det overhovedet forsvarligt at lade 6årige børn færdes alene i trafikken? min dreng fik ikke lov,jeg ønskede at passe på ham,og ja,jeg læste godt at den sidste var sammen med en ældre søskende,men stadigt,er det forsvarligt?er vores samfund overhovedet indrettet ordentligt?nej

hvis jeg har taget fejl i jeres,til tider temmeligt hadske,holdning mod os andre håber jeg at høre fra jer,og hvis i anser mig for morder hører jeg nok ikke fra jer

Mvh

en meget på passelig chauffør

  • Pænt Goddag: Jeg skriver til jer pga. det store antal højresvingsulykker. Jeg vil starte med at fortælle om udviklingen af højresvingsulykker, fra for ca. 25 år siden og til i dag.

For 25 år siden var det en sjældenhed at der skete højresvingsulykker med dræbte cyklister til følge, pga svingende lastbiler, som jeg huskler det skete der ca. 1 om året.
( jeg havde selv en bekendt som mistede en datter for ca. 25 år siden) og har siden da, tænkt på dette når jeg løbende i pressen har læst om nye ulykker.

Nu i dag sker det så mange gange om året at der må gøres op med tabuet Hvem er disse chauffører - Hvvad er årsagen til ulykkerne? Hvorfor sker de fortsat? Hvad kan vi gøre(politisk)

Jeg kender flere danske vognmænd personligt, flere af dem udfører almindelig lastbilkørsel i DK, og 2 af dem kører som eksportvognmænd.

(alle med danske chauffører til at køre disse lastbiler, at bemærke)

Det jeg hører fra disse vognmænd, er at for ca. 8-10 år siden begyndte branchen at skifte chaufførerne ud med polske, Litauiske, eller andre østeuropæiske chauffører, og nu til idag hvor største delen af vognmandsbranchen har polske/Litauiske eller andre østeuropæere til at køre som chauffører i Danmark.

(En stor del af vognmændende er i dag udflaget og kører fast i DK på udenlandske reg. lastbiler)

Men det er der politisk tabu omkring!

"Hvem" er chaufførerne af lastbilerne?
Hvorfor er det diskriminerende at nævne hvem disse chauffører er? eftersom de er den direkte årsag til den store stigning i dræbte cyklister.

"Hvorfor" sker ulykkerne?
Igen får jeg fortalt at i f.eks. Polen og litauen findes der stort set ikke cyklisme, så her handler det om kulturen, at de er vokset op med en trafikkultur uden cyklisme.
I os Danskere er det så integreret en del af vores trafikkultur at når vi kører i trafikken, så er det et parameter vi tænker over ubevidst,når vi drejer til højre.

Sidst fortæller den ene af min bekendte som kører fast eksport til Norge,Sverige og Finland at myndighederne i disse lande registrerer at de Polske/litauiske chauffører står for 95% af ulykkerne, ulykker som førhen kun skete sjældent og hændeligt.

"Hvad" kan politikerne så gøre ved ulykkerne? De kan kræve at alle som skal køre i Danmark skal igennem en større køreprøve til lastbilskørsel, for derved at erhverve sig duelighedsbevis, som giver adgang til kørsel med lastbil i Danmark, dette skal også gælde udenlandske lastbilchauffører på udenlandsk reg. vognmænd.

Tl Dansk cyklist forbund, lær at sige tingende som de ér, og i forhold til problemets omfang, det går udover cyklisterne...
skal vi flytte kommaer... så skal vi også turde strate en debat overfor politikerne.

hej igen

et par tilføjelser, under forslag i min forrige mail ville jeg også have skrevet om lastbilers sidemarkeringslys, i holland som jo bekendt har temmeligt mange cykelister må man lade sidemarkeringslysene blinke sammen med side blinklyset,de mange blink på siden kan ikke overses,dette er desværre ikke tilladt i danmark,her bliver en lastbil med denne udrustning indkaldt til syn når politiet ser det og har bilen det monteret bliver den kasseret til syn,det kunne ellers også redde liv og hindre "tæt på" sittuationer

og et par oplevelser fra mit brandmands job,under udrykning med blåblink og horn(de gode gammeldags tryklufthorn som næsten er umulige at overhøre)vi kommer kørende og skal svinge til højre,en kvindelig cykelist kommer kørende,kører over for gult mens hun taler i mobiltelefon og reagere overhovedet ikke på vores horn og ser heller ikke at vi er lidt foran hende med blåt blink,og gule sideblinklys,ingen reaktion overhovedet,et andet tilfælde,vi kommer igen med horn og blink og skal svinge til venstre!!! vi kører frem i krydset i det øjeblik det skifter til rødt og i netop det kryds har biler fra højreside grønpil,en cykelist kører ligeud og råber at vi skal slukke hornene,han kan ikke høre hvad er bliver sagt i hans mobiltelefon,bagefter får vi "fingeren"fordi vi larmer,det som reddede ham fra at blive kørt over var faktisk at bilisterne holdt tilbage for os,vi måtte pænt vente på at han kom ud af krydset så vi kunne komme videre ud og redde et liv,spørg blot alle politi,ambulance og brandfolk,de har alle lignende historier og oplevelser , er den slags rimeligt og forsvarligt?farer vi brand og redningsfolk af den grund i blækhuset og skriver mange og lange læserbreve og hænger cykelisterne ud ?? næ det er vist aldrig sket vel?

Det skal lige siges,jo jeg går ind for cykelisme,men under sikre forhold for alle som i alle andre forhold i livet og jeg har den dybeste medfølelse for de stakkels forældre som mistede deres kun 6 årige barn i en skrækkelig ulykke i denne uge og med den stakkels søskende (ved ikke om det var den bror eller søster,fremgår ikke af medierne)det er forfærdeligt,et tab de aldrig vil komme helt over

men det gør chaufføren heller ikke,uanset hvilket land han kommer fra,alle vil helst undgå denslags ulykkerog derfor er det også tragisk at se når en bliver hængt ud som morder,jeg er overbevist om at ham som kørte bilenhelst ville have undgået det,og ved at han heller aldrig kommer over det,jeg kender et par kollegaer som har været i ulykker med dødelig udgang,de er aldrig kommet over det,bla. min tidliger svoger,en spritbilist kørte i fuld far ud for ubetinget vigepligt og blev dræbt,men david,son han hed,blev varetægts fængslet mens undersøgelserne foregår,ingen fejl på hverken hans bil,hastighed eller køre/hvile tid,aligevel blev han hængtud som skyldig i medierne i første omgang,senere bliver han frikendt pure i retten,men for sent,han kunne ikke bære det og tog sit eget liv,fordi han blev hængt ud som morder,tænk på at hvergang man skriver et læserbrev i den slags sittuationer og måske lader sine følelser køre lidt med kommer man meget nemt til at hænge andre ud for noget de måske ikke har gjort eller er skyld i !!

Mange af disse skriverier gør at mange anser os,chauffører for at være kolde og kyniske,ligeglade med om vi slår andre ihjel i trafikken og som nogle der udelukkende kører i vores store biler for at chikanere andre i trafikken,det medførte bla. overhalings forbuds zonerne på motorvejene,nu giver det så lange kolonner af lastbiler hvor det kan blive svært for en overhalende personbil at komme ind til den ønskede frakørsel,men hvem startede problemet? tja,regeringen handlede ,igen igen,i huj og hast og indførte disse zoner,istedet for lige at lytte til dem som kender problemet og viste hvad der skulle og kunne gøres,men nej,de ville have handling og igen udstillede os som onde mennesker der kun ønsker at chikanere andre,og lignende "panik"love kan ses i knivloven og loven om revselses ret,man kan ikke lovgive sig ud af alt,folk der vil gå med kniv og stikke med den gør det,folk der vil slå og misbruge børn gør det selvom det er forbudt og afskyeligt,og hvem blev ramt? igen uskyldige son havde brug for en kniv til deres arbejde,de fik deres liv ødelagt ved en dom selvom de aldrig kunne drømme om at skade andre,så det bedste man kan gøre er nok at nedsætte en fornuftig arbejdts gruppe med folk fra alle involverede grupper som ordentligt og sagligt,og helst hurtigt,kan finde fornuftige løsninger,las os i mellemtiden afholde os fra mere mudder kastning fra alle sider.

Men tænk igen,at det man skriver, hurtigt,kan mistænkelig gøre og kriminalisere en stor gruppe mennesker som omhyggeligt passer deres job og gør deres yderste for samtidigt at passe på andre for at undgå ulykkermen igen,da jeg frygter at vi kun bliver anset for at være en flok kolde,kyniske mennesker som kun vil chikanere mest muligt i trafikken og ikke går af vejen for lige at slå en cykelist ihjel nu og da når vi kan komme til det,som det jo alt for ofte fremgår af div.skriverier og læserbreve og udtalelser i tv aviser og text tv, så hører jeg ikke fra jer,hvilket jeg desværre ikke regner med, skulle jeg omvendt tage fejl,hvilket jeg inderligt håber og ønsker,så hører jeg måske fra jer

Husk ordsproget : at mod dumhed kæmper selv guderne forgæves !! og her er det ligegyldigt hvem der der den dumme

  • Jeg mener at jeg har fået en god ide til at begrænse/hindre højresvingsulykker.
    Ideen går i sin enkelthed ud på at de lovmæssigt påbudte cyklistfangere i højre side(2 vandrette aluminiumsbrædder anbragt mellem for og baghjul og mellem lad og vej, kunne gøres aktive på den måde at når man påvirkede dem ville de tænde en alarm/rød lampe i førerhuset eller måske endnu bedre blokerede bremserne. Inden man kommer ind under baghjulet "puffer" man temmelig hårdt til dette cyklistværn så det vil sagtens kunne udløse en alarm. Hvis problemet også er forhjul kan man sikkert løse dette på nogenlunde tilsvarennde måde. Efter at have tilbragt det meste af mit arbejdsliv baget skrivebord kører jeg nu rundt på vejene som chauffør og disse ulykker står øverst på min liste over skrækscenarier i min hverdag
  • Jeg har intet til overs for jeres klynkeri" Kære stivnakkede bilister, al sikkerhed i trafikken er grundlæggende kontakt. Hvis en bilist tror at en cyklist på 10 meters afstand, - i et lille sidespejl kan se om en bilist har set en, så tro om igen. Så kære bilister drej hovedet, sådan lærte jeg at køre bil, og det virker. Jf. færdselsloven skal den der har vigepligten tilkendegive at de vil opfylde den, og det gør man ikke ved at se i et sigespejl hvor cyklisten ikke kan se dig. Det kan jo selvsagt ikke praktiseres ved lastbiler og kassevogne, der efter min mening har en konstruktionsfejl i forhold til lovgivningen. At køre over for rødt er på ingen måde acceptabel, hverken for bilister eller cyklister, dog er der en undtagelse for cyklister der foretager et venstresving, når dette foretages jf. lovens ord, men mange bilister ser fejlagtigt dette som en ulovlighed, det kan måske virke underligt at det er lovligt, men sådan er fortolkningen. Og kære bilister jeg passerer igennem 5 store vejkryds på min vej til arbejde hver dag, - og hver vej, og uden undtagelse ses hver gang i hvert kryds 2 - 4 bilister køre over for rødt. Nogle steder ved kryds i Holland har man taget konsekvensen af denne manglende respekt for hinanden og lovgivningen ved at opdele bløde og hårde trafikanter, give dem hver deres periode med grønt, henholdsvis cyklister / fodgænger og bilister, om ikke andet sker uheld således indenfor hver sin kategori og mindsker de alvorlige uheld. Kære alle bilister og cyklister som jeg indledningsvis beskriver ligger sikkerheden i kontakt, tilføjes kan respekt for hinanden og viden om lovgivningen, så er der nok plads til alle.

Emneord: Debat, Højresving