Foto: Cyklistforbundet

Klaus Bondam i Politiken: Hjælp os med at skabe tryghed

Cyklistforbundets direktør opfordrer i et debatindlæg i Politiken alle cyklister til at vise hensyn og tænke sig om i trafikken. Som gruppe skal vi se os selv i øjnene – og ganske enkelt køre bedre, mener han.

Af Lasse Skou Hauschildt
16. oktober 2014

Indlægget kommer som en reaktion på Politikens redaktør og lederskribent Bjørn Bredals debatindlæg, der blev bragt et par dage tidligere. Heri rasede han mod de københavnske cyklister, og kaldte bl.a. cyklisternes adfærd for sygelig. På trods af Bjørn Bredals negative og ikke særligt konstruktive tone, erkender Klaus Bondam at cyklisterne bærer et samlet ansvar:

”En alt for stor del af os cyklister kører hensynsløst. Vi kører for stærkt på den ofte begrænsede plads, som vi har til rådighed. Vi ser stort på færdselsreglerne. Vi er ikke opmærksomme nok på hinanden og vores øvrige medtrafikanter. Det skaber utryghed.”

Adfærdskampagne skal finde konkrete løsninger

Klaus Bondam retter i debatindlægget en direkte appel til cyklisterne om at tænke sig om og vise hensyn. Og det skal bl.a. en adfærdskampagne bane vej for:

”I Cyklistforbundet kan vi naturligvis ikke fjernstyre 4 millioner danske cyklisters adfærd på cykelstien, men vi opfordrer indtrængende til, at alle cyklister tænker sig om. Vi er ved at starte et stort adfærdsprojekt op, som skal kortlægge den dårlige cyklistadfærd og dens sårsager og finde konkrete løsninger. Det har vi søgt og fået penge til af den statslige cykelpulje – og vi håber, at så mange som muligt vil bakke op om arbejdet,” slutter han.

Læs hele debatindlægget i Politiken torsdag d. 16/10 2014, sektion 2 , side 9. Indlægget er endnu ikke tilgængeligt online.