Foto: Rådet for Sikker Trafik

Ny kampagne skal forhindre højresvingsulykker

Antallet af højresvingsulykker har været faldende gennem de seneste 10 år, men alligevel er ulykkerne skyld i næsten en femtedel af alle fatale cyklistulykker. Ny kampagne sætter fokus på problemet.

Af Christina Britz Nicolaisen
28. september 2015

En ny kampagne skal i de kommende uger gøre chauffører og cyklister klogere på forebyggelsen af højresvingsulykker.

Det er Rådet for Sikker Trafik der står bag kampagnen i samarbejde med Cyklistforbundet, Vejdirektoratet, Trafikstyrelsen og en lang række andre partnere.

Gennem de seneste ti år er antallet af højresvingsulykker faldet, men set over de sidste ti år tegner højresvingsulykkerne sig for hele 15-20 pct. af alle trafikdræbte cyklister. Det oplyser Trafikstyrelsen, der samtidig fastslår vigtigheden af fortsat at påminde chauffører og cyklister om risikoen for højresvingsulykker.

Læs mere om kampagnen her

Gode råd til cyklister

Ifølge Vejdirektoratets dødsulykkestatistik 2010 - 2013 har uhensigtsmæssig adfærd hos cyklisten kun været medvirkende i et fåtal af ulykkerne. Alligevel opfordrer kampagnen alle cyklister til at være ekstra opmærksomme i mødet med højresvingende lastbiler:

• Hold øje med lastbiler, når du nærmere dig et kryds eller holder i et kryds. Hold især øje med lastbiler ved siden af eller bag ved dig.
  • Kør først frem, når du har sikret dig, at lastbilen holder stille
  • Hvis du ikke er sikker på, at lastbilen holder tilbage for dig, så stop og vent, til den er kørt om hjørnet, før du cykler videre.
  • Det farligste sted, du kan være, er tæt på lastbilens forhjul, lige når den skal svinge. Hold derfor afstand til forhjulet
  • Kør ikke for hurtigt, når du nærmer dig og passerer et kryds.
  • Koncentrér dig om trafikken - brug ikke mobil og hør ikke musik, når du cykler

Læs også Cyklistforbundets guide til at undgå højresvingsulykker