Højsæson for international omtale af danske cykler

Internationale medier sætter billeder og ord på deres begejstring over Københavns cykelkultur.

Af Cyklistforbundet
22. juni 2011

"Alle ved, at København er et cool sted at være." Udtalelsen er CNN-værten Richard Quests, mens han var i byen for at filme Københavns cykelkultur. Og begejstringen for København er han ikke alene om. De internationale medier som har gæstet byen i forsommeren, har været enige: København har noget helt specielt - en fantastisk cykelkultur.

København er version 3.0

CNN og tv-vært Richard Quest havde svært ved at få armene ned, da de filmede København som en 'Future City' i maj måned. "Jeg er så træt af at høre om alt det pis med byer, der vil være nytænkende og visionære. Mens andre taler om at genbruge, gør I det bare. Mens andre taler stolpe op og stolpe ned om at bygge cykelstier, kører I på dem. I er allerede version 3.0," udtalte Richard Quest.

"Local beauties"

Tyler Brûlés, chefredaktør på det internationalt trendsættende livsstilsmagasin Monocle og samtidig klummeskribent i Financial Times, har beskrevet sin fascination af den københavnske cykelkultur: "For sure, many cities can look great on a sunny day - but Copenhagen was pretty much unbeatable on Monday as all the local beauties were out on their bicycles." (Financial Times).

TV til millioner

Et andet besøg som vil give massiv omtale af byen, er den franske tv-station TV5 Monde's, der har et samlet seertal på 54 millioner om ugen. Stationen har udvalgt København som en af de 17 havnebyer, der er med i programmet 'Cities at the Waterfront', der også sendes på Discovery Channel. Også her er der fokus på den - set fra et internationalt synspunkt - meget eksotiske danske cykelkultur.

Omtalen fortsætter

Sommeren over vil en række større medier som f.eks. det russiske 'Financial Times', det franske livsstilsmagasin 'Marie Claire', et af verdens største in-flight magasiner, KLM's 'Holland Herald' og det australske 'The Sydney Morning Herald Tribune' gæste København.

Cyklistforbundet imødekommer behov

Bl.a. for at imødekomme den enorme internationale interesse for Danmark som cykelland har Cyklistforbundet netop lanceret en webportal for dansk cykelturisme - www.cyclistic.dk

Desuden bidrager Cyklistforbundet og Cycling Embassy of Denmark løbende med information og inspiration til internationale medier.