Ladcyklen kan overtage mange fragtopaver i byerne, mener Cyklistforbundets direktør. Foto: Marco Aprile / Shutterstock

Cyklistforbundet deltager i internationalt transporttopmøde

Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam er en af talerne ved årets topmøde i det internationale transportforum (ITF), hvor transportministre fra 57 lande samles for at blive klogere på grønne transportløsninger.

Af Christina Britz Nicolaisen
18. maj 2016

Den store internationale transportkonference i International Transport Forum (ITF) er netop åbnet i Leipzig, og sætter i år fokus på grøn transport på tværs af landegrænser.

På konferencen mødes 57 Transportministre fra seks kontinenter med en lang række internationale eksperter for at dele erfaringer og indhente den nyeste viden om kulstoffattige og bæredygtige transportformer.

Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam er en af talerne på årets topmøde, hvor han fortæller om muligheden for at styrke den bæredygtige fragt i byerne - blandt andet ved at tænke ladcyklerne ind:

"Med ladcykler er der et enormt potentiale for at fremme den grønne varetransport i byerne. Ifølge Cykelerklæringen, som EUs transportministre underskrev i oktober, vil over halvdelen af alle fragtopgaver i EUs byer kunne ske på cykler i stedet for bil, motorcykel eller knallert", siger Klaus Bondam med refererence til det såkaldte cykeltopmøde, hvor EUs transportministre i oktober 2015 blev enige om at fremme cyklingen i Europa.

Læs mere om EU-cykeltopmødet

Cyklistforbundets direktør er netop blevet udpeget af det europæiske cyklistforbund (ECF) til styregruppen for det internationale netværk World Cycling Alliance (WCA), der blandt andet arbejder for at få FN til at blåstemple cykling.

"Helt generelt er cyklens potentiale som bæredygtigt transportmiddel ekstremt undervurderet. Derfor arbejder World Cycling Alliance blandt andet på at få en "UN World Cycling Day", fortæller Klaus Bondam.

Læs mere om Cyklistforbundets indtræden i World Cycling Alliance

Fakta om ITF

• 57 medlemslande fordelt på seks kontinenter
  • Placeret i Paris