Ingen dræbte cyklister i januar

Ingen trafikdræbte cyklister i januar. Det er første gang siden Cyklistforbundet begyndte at registrere uheld for de enkelte måneder.

04. maj 2011

Landsformand for Dansk Cyklist Forbund, Claus S. Hansen, peger på at årsagen til den positive udvikling især skal findes i de højresvingskampagner, som Rådet For Sikker Trafik har kørt de sidste fire år sammen med Dansk Cyklist Forbund.

"Det har haft en afsmittende effekt, så cyklister ikke kun passer bedre på ved højresving, men generelt er blevet mere opmærksomme på deres egen sikkerhed i trafikken," forklarer han.

I kommunerne er der også blevet lagt et stort arbejde i, at forbedre forholdene for cyklister - især i de lyskryds, hvor der har været flest ulykker. Derudover har Ældre Sagen også oplyst deres medlemmer om faren ved manglende synlighed, hvilket ifølge landsformanden har haft en god effekt. Særligt ældre cyklister har risiko for at blive dræbt i trafikken.

"Mange ældre kan godt lide at klæde sig i grå og sort, og det gør dem svære at se, når mørket har lagt sig. Det er derfor en god idé, at tage noget mere farvestrålende på og udstyre sin cykel med reflekser," lyder ét af de råd, som Claus S. Hansen mener har spillet en væsentlig rolle i at sænke tallet for dræbte cyklister.

Tidligere i år kom nyheden om, at der i 2010 var registreret et rekordlavt antal dræbte cyklister i trafikken. En tendens, som indtil videre heldigvis fortsætter i 2011.

Dansk Cyklist Forbund har de seneste seks år - måned for måned - registreret alle dødsulykker i trafikken.