Juraprofessor: Reglerne for cyklister giver ikke mening!

Ifølge Eva Smith får de nye bødestørrelser ikke den store effekt. Hun efterlyser i dagens MetroXpress en justering af reglerne for cyklister

17. januar 2012

Ved årsskiftet blev bøderne for forseelser på cykel sat op. Minimumsbøden er i dag 700 kr. og flere forseelser takseres til 1000 kr.

Men ifølge dagens udgave af MetroXpress er der bred faglig enighed om at bøderne i sig selv ikke vil gøre den store forskel.

Reglerne er ulogiske

Ifølge kommunikationschef i Cyklistforbundet, Frits Bredal, er problemet med de hævede bøder at regelsættet ikke altid giver mening.

”Reglerne skal virke fornuftige og logiske, hvis cyklisterne skal overholde dem. Det giver ingen mening at skulle stoppe for rødt, hvis man skal svinge til højre, og der ikke kommer nogen. Hvorfor skal man så holde der og vente? Det gør bilerne ikke engang i USA. Vejen frem er derfor at få nogle regler, som giver mening,« siger Frits Bredal og understreger, at reglerne – også de ulogiske – dog skal overholdes, så længe de er der,” siger han til MetroXpress.

Frits Bredal så desuden gerne at man skiftede færdselsbetjentenes bilsæder ud med cykelsadler og fik dem ud på cykelstierne. Det ville i sig selv have en opdragende effekt på cyklisterne.

Det kræver andre midler

Eva Smith er juraprofessor ved Københavns Universitet og formand for Det Kriminalpræventive Råd. Hun er enig i, at hvis man virkelig vil ændre på trafikkulturen i Danmark, kræver det andre midler end at hæve bødestraffen. Mere kontrol og færre ulogiske regler er vejen frem.

”At hæve bødetaksterne hjælper ikke det store. Det gør det først den dag, cyklisten har fået en højere bøde, for så vil han være mere forsigtig fremover. Opdagelsesrisikoen har altså størst effekt. Men derudover ville det også være fornuftigt med en gennemgang af reglerne for cyklister, for nogle af dem synes ikke at give mening, og derfor er der heller ikke den store lyst til at efterleve dem,” siger Eva Smith til avisen.