Foto: Andreas Otto

København-Berlin med Cyklistbutikken 1905

Følg med i Cyklistbutikken 1905s cykeltur fra København til Berlin, og vind lækkert cykeludstyr fra Thule.

Af Lasse Hauschildt
07. juli 2014

Cyklistforbundets butik er førende indenfor udstyr og kort til rekreativ cykling. Derfor får vi også mange henvendelser fra eventyrlystne danske og udenlandske cyklister der spørger til ruten København-Berlin. For at tilbyde den mest kompetente rådgivning til vores kunder, har vores butikschef Andreas Otto besluttet at danne sig et førstehåndsindtryk af ruten. Midt i juli hopper han således i sadlen sammen med en flok venner, og begiver sig ud på de 630 km mellem de to hovedstæder.

Den danske del af ruten fra København til Gedser strækker sig i alt 230-300 km., alt afhængig af om man tager ruten forbi Møns Klint eller ej. Fra Gedser krydser man Det Baltiske Hav med færge til Rostock, og derfra går ruten videre ned til Waren, Fürstenberg og ender i Berlin. I alt godt 400 km gennem Tyskland.

Storslået natur og stejle klipper

Østdansk Turisme er gået sammen med en række tyske turistorganisationer om at udvikle en hjemmeside dedikeret udelukkende til København-Berlin ruten. Siden er særdeles velfungerende og her har man mulighed for at planlægge sin tur i detaljer. Den er bygget op som et interaktivt kort, hvor man nemt og overskueligt kan danne sig overblik over seværdigheder og overnatningssteder på ruten. Langs den danske del af Berlin-København ruten er der udviklet 10 særlige cykelruter, Panoramaruter, der fører gennem smuk natur, forbi spændende seværdigheder og hemmelige steder, som kun de lokale kender. En af disse er den fantastisk smukke rute 426 ”Drama på klinten”. På denne rute kan du opleve storslåede udsigter og stille veje, kridhvid kalk og sort, frodig muld, koldkrigslevn og solvarme sten, og ikke mindst den betagende Stevns Klint, der netop er blevet optaget på UNESCOs Verdensarvsliste over naturarv.

Tag billeder af din cykelferie og vind lækre præmier fra Thule

I anledning af Cyklistbutikken 1905s cykeltur til Berlin, afholder vi en fotokonkurrence, hvor de bedste billeder fra denne sommers cykelferier præmieres. Vi har allieret os med cykeludstyrsproducenten Thule, og udlodder to toursæt bestående af en cykeltaske samt et tourbagagebære fra Thules Pack ’n Pedal serie. Reglerne for at deltage i konkurrencen er enkle. Upload dine bedste cykelferiebilleder til Instagram og giv dem hashtagget #Thulesummer. Vi udvælger de to vindere blandt alle taggede billeder. Konkurrencen skydes i gang d. 14/7 og løber frem til d. 31/8.

Følg turen på de sociale medier

For at inspirere alle til at dele deres cykeloplevelser og deltage i konkurrencen, vil Cyklistbutikken 1905 under og efter turen blogge om deres oplevelser her. Du kan også følge med på butikkens Facebookside og på Instagram under hashtaggene #Thulesummer #Pedalkraft #Cyklistforbundet og #Cyklistbutikken1905.