Kedeligt signal fra Københavns Kommune

Købehavns Kommune udskyder sine ambitioner på cykelområdet - Cyklistforbundet protesterer over beslutningen.

02. maj 2011

"Luften er gået ud af københavnske cykelambitioner". Sådan lyder en af overskrifterne her til morgen hos DR Nyheder. Tidligere har kommunen haft som klart defineret ambition, at 50 % af københavnerne skulle cykle til arbejde i 2015. Nu er den målsætning udskudt 10 år - til 2025.

Nyheden fra Københavns Kommune kommer samme dag, som Cyklistforbundet lancerer sin landsdækkende kampagne Vi cykler til arbejde:

"Vi kan konstatere, at københavnerne gerne vil cykle til arbejde, hvis der er cykelstier og cykelparkeringsfaciliteter til det. Derfor gælder det om at hæve de nuværende 35 % til 50 så hurtigt som muligt - i stedet for at udskyde målsætningen", siger Erik Hjulmand, der er formand for Cyklistforbundets afdeling i København:

"Det er et dårligt signal fra kommunen, og må ses som en nedprioritering af cyklernes position i hovedstaden. Nu har man en diffus hensigtserklæring, som ingen af de nuværende politikere kan stilles til ansvar for", siger Erik Hjulmand.

Lokalformanden understreger, at Cyklistforbundet fortsat vil være en aktiv medspiller, men samtidig klart præsentere sin kritik for kommunen.