København inspirerer til bedre cykling i Los Angeles

Los Angeles henter ideer i København, når arbejdet med at anlægge 2.700 kilometer ny cykelsti går i gang.

14. juli 2011

Bortset fra titlen som storby i hvert sit land, vrimler det ikke med ligheder mellem København og Los Angeles.

Det vrimler til gengæld med biler i den californiske underholdningshovedstad, der nu for alvor vil satse på cyklen, som et alternativ til bilen i hverdagen. Og her kan København spille en stor rolle for selve udførelsen:

"Det gode er, at I har en plan for, hvordan det hele skal fungere. I vores værktøjskasse har vi måske en hammer og en skruetrækker, mens I har en hel værktøjskasse fyldt med ting, som I kan tage ud og bruge. Vi håber at kunne bruge noget af jeres design og dermed langsomt fylde vores værktøjskasse op," fortæller seniorkonsulent ved LADOT (Los Angeles Department of Transportation) , Michelle Mowery, til Cyklistforbundet, da hun sidst i juni var i Danmark sammen med en amerikansk cykeldelegation.

Københavns infrastruktur lettere at omsætte

Michelle Mowery fremhæver især vejdesignet og den afslappede cykelkultur i den danske hovedstad som en vigtig faktor:

"Jeg har set på cykelforhold mange steder i verden. Fx Amsterdam, hvor vejene er delt op i tre baner med lige meget plads til sporvogne, biler og cykler - og det er totalt urealistisk for os", siger hun, og fortsætter:

"Men i København ser jeg også brede veje med mange biler, som ligner vores, og de mennesker, der cykler, ligner også dem i bilerne. Hvad København har, er lettere at omsætte til andre byer."