Foto: Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard

Over alt i Danmark er man i cykelafstand til kysten. Foto: Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard

Kystturisme på en bølge i Børsen

Cyklistforbundet skriver om kystturisme i Jyllands-Posten

Af Frits Bredal
14. januar 2013

Tirsdag den 15. januar står Cyklistforbundet som medarrangør på en konference om kystturisme. Erhvervsminister Annette Wilhelmsen er blandt deltagerne på konferencen, der afholdes på Børsen, Slotsholmgade 1 i København. Dansk Erhverv står som hovedarrangør.

I forbindelse med konferencen har Cyklistforbundets turismechef Claus Rex skrevet et debatindlæg i Jyllands-Posten sammen med direktøren for VisitDenmark og en række andre aktører inden for cykelturisme og kystturisme:

Som det fremgår af debatindlægget står kystturismen for mere end seks ud af 10 udenlandske turistovernatninger i Danmark, for mere end 40 pct. af turismeomsætningen og for hele 62 pct. af alle de turismeskabte job inden for overnatning, bespisning, detailhandel, transport, forlystelser mv.

”Derfor er det så meget desto større et problem, at kystturismen har tabt overnatninger de seneste år. Kystturismen kæmper om turister og gæster på internationalt plan. Man skal have målrettet markedsføringskraft nok til at trænge igennem til turisterne, der oplever et virvar af budskaber fra alverdens destinationer,” skriver bl.a. Cyklistforbundets Claus Rex i Jyllands-Posten.