Jimmi Bargisen fra By-Expressen zigzagger ind mellem lastbiler og varevogne i indre København. Foto: Mikkel Østergaard

"Det er bare smut, smut, smut - uden om bilerne"

Lad lastbiler levere alle lette pakker til depoter tæt på byen, så bringer vi dem ud, foreslår ladcykelbude i Aarhus og København. God ide, lyder det fra flere sider. Men der er uenighed om, hvor initiativet skal komme fra.

Af Rikke Ravn Faber
12. august 2016

En stor, grøn lastbil sænker ladet ned, og chaufføren løber over vejen med to kasser vin til en lille butik. Bag ham venter en chauffør fra GLS tålmodigt, mens en tredje forgæves forsøger at manøvrere en vogn fuld af festartikler forbi dem.

Vi er midt i København, hvor varer kun må leveres før kl. 11. Det er om et kvarter, så der er hektisk aktivitet med at få det sidste frem til butikker og cafeer. På ti minutter ser Cyklistforbundets udsendte 17 varevogne og lastbiler i de smalle gader.

Og selv om København hverken når Paris eller Rom til sokkeholderne, hvad angår trængsel, så kravler den danske hovedstad opad på listen over Europas mest trængte byer. Alene i København holder lastbilchauffører
ca. 10.000 timer i kø på et almindeligt hverdagsdøgn, og trængselsforholdene bliver ikke bedre, hvis man skeler til landets næststørste by, Aarhus.

Biler og cykler slås om turene

I en rolig baggård i den anden ende af byen møder vi Jimmi Bargisen og Tanja Kjær, som er medejere af By-Expressen, Københavns første fuldt ud ladcykelbaserede budfirma.

"Jeg har ventet så mange gange i en pakket sidegade, mens en chauffør læsser en lille kasse ud af en halvtom varevogn. Hver gang tænker jeg på, hvor meget vi kunne smide på cyklerne og få frem uden
kø", siger Jimmi Bargisen.

Tanja Kjær nikker: "På cykel er det jo bare smut, smut, smut – uden om bilerne – og så står vi og ringer på hos kunden".

"Det er bekræftende at cykle rundt med tung last, der for fem år siden 100 pct. sikkert ville være blevet leveret i bil", fortæller Jimmi Bargisen.

Jimmi Bargisen viser os et foto, hvor hans cykel er lastet med ni flyttekasser: "Det er nok lige i overkanten, men vi kan meget mere, end folk tror", griner han.

By-Expressen er på fire år vokset fra to til otte fuldtidsbude, og i samme periode er også andre af byens budfirmaer så småt begyndt at tage ladcyklerne til sig. Kunderne er alt fra frokostordninger til revisionsfirmaer, blomsterhandlere og tøjbutikker.

"Vi ved godt, at der skal lastbiler og varevogne til at klare de tunge leveringer. Men det er ikke nødvendigt, at alle varevogne kører ind i midten af byen", siger Tanja Kjær.

"Men der er logistikfirmaer og vognmænd, der har stærke økonomiske interesser i at fastholde tingene, som de er", siger Tanja Kjær og læner sig frem for at understrege en pointe:

"Mit ønske til fremtiden er, at vi ikke skal slås så meget om turene i indre by, som vi gør i dag. At vi finder nogle logiske opdelinger".

Bude ønsker varedepoter i byerne

Hos By-Expressen ønsker man sig bynære depoter, som fragtmændene kan levere til, og som ladcykelbudene kan bringe pakker ud fra. Det ønske går igen hos Velopak, som er Aarhus’ eneste cyklende budfirma og også satser på ladcyklerne.

"Vi kunne løfte meget mere af fragtbyrden, end vi gør i dag. Vi kan have 100 kg på hver af
vores ni ladcykler, og vi kører i en radius af 15 km fra centrum", siger medejer af Velopak, Pernille
Lundholm Rasmussen.

"Men prisen er vigtig i den her branche, så vi vil helst køre med mange leveringer ad gangen og optimere ruten, så vores stop ligger som perler på en snor. Den slags kvalitetsture ville der blive mange flere af, hvis vi kunne møde fragtmændene ude ved ringvejen".

Det er bl.a. de mange små pakker fra e-handlen, Velopak gerne vil hente og levere. Og for at få varedepoterne op at stå har Pernille Lundholm Rasmussen bl.a. søgt fondsmidler, kimet fragtmænd og logistikfirmaer ned og gået til møder med politikere og mobilitetsfolk i kommunen.

"Det, vi ønsker os, er jo hverdag i en række europæiske byer. Men herhjemme – i et land, der kalder sig for et cykelland – rammer vi en mur, når vi forsøger at få gang i det, lyder meldingen fra Pernille Lundholm Rasmussen.

Skal budene eller kommunen tage initiativ

I Københavns Kommune arbejder man på at reducere antallet af varevogne og lastbiler, der dagligt kører ind i indre by. Men kommunen har ikke planer om at tage initiativet til at opbygge et mere cykelvenligt depotsystem.

"Det giver rigtig god mening, at cyklerne løfter en del af opgaverne i byen", siger Tanja
Ballhorn, der er projektleder i Mobilitet og byrum i Københavns Kommune og arbejder tæt sammen med transportører og butikker om at effektivisere leveringerne i hovedstaden.

"Og jeg forstår godt cykelbudenes ønsker. Men når vi skæver til de udenlandske erfaringer med de her systemer, så har vi desværre stadig til gode at se en løsning, der er en sund forretning", siger hun.

Tanja Ballhorn henviser til, at man i Holland giver driftstøtte til de cykelbaserede løsninger, mens Københavns Kommune søger løsninger, der er økonomisk selvbærende.

"Jeg vil ikke afvise, at en driftig virksomhed kan få det til at løbe rundt, og budene kan måske gå sammen om det", siger hun dog og understreger, at kommunen gerne hjælper med råd og vejledning i en opstartsfase.

Men i Aarhus Kommune mener man, at der skal mere end rådgivning til, hvis de bynære
omladningslagre skal blive en realitet.

"Det her er en større strukturel udfordring, som kræver, at kommunen agerer fødselshjælper for forandringen", siger Pablo Celis, der er projektleder for Aarhus Cykelby:

"Vi skal have rigtig mange aktører til at gå efter en fælles løsning, hvis vil have et nyt system, hvor cyklerne klarer den sidste mil af transporten. Fx skal de store varedistributører kunne se en fordel i at gå med på ideen", pointerer han.

"Og der er ingen garanti for, at vi kan få det til at fungere. Men hvis vi vil have mindre
trængsel og bedre luftkvalitet i indre by, så skylder vi at prøve det af.

Transportørerne gør, hvad butikkerne siger

Hos Innovationscenter for Transport og Logistik spår man, at ladcykelbudene vil få en væsentlig rolle i fremtidens urbane transportbillede. Men centerets direktør Poul Bruun mener hverken, at forandringen skal komme fra budene eller kommunen. Han peger i stedet på butikkerne som det led i kæden, der har kort på hånden til at starte et paradigmeskifte.

"Det er sådan, at transportørerne gør, hvad butikkerne siger – det er jo vores kunder. Hvis butikkerne på Strøget går sammen og siger, at de vil have alle varer leveret til ét lager, og at kun ladcykler og elbiler skal køre frem til butikkerne, så er det det, der sker", siger Poul Bruun.

Han peger også på, at efterspørgslen i byerne går i retning af mindre og hyppigere leveringer, fordi forbrugerne efterspørger flere friske varer og unikt tilpassede varer, som ikke kan leveres af store vogne én gang om ugen.

"Der ser jeg faktisk en reel åbning for cyklerne og de små elbiler", siger Poul Bruun

Dét kan du gøre