Kampagnen Lys på - med Ludvig hjælper ungerne med at huske lyset på cyklen

40.000 børn lyser op i mørket

På fredag går starten til årets "LYS PÅ med Ludvig"-kampagne, der sætter fokus på børns synlighed i trafikken.

Af Christina Britz Nicolaisen
29. oktober 2013

Vi går mørkere tider i møde, og der skal lys og reflekser på cyklen. Det er budskabet i den store lygte- og reflekskampagne "LYS PÅ med Ludvig", der i hele november måned sætter fokus på børns synlighed og sikkerhed i trafikken. Ca. 40.000 elever fra landets 4. klasser er med i kampagnen,  der gør det sjovt for børn at lære lygtereglerne og huske lys og reflekser.

Børn bliver lygteeksperter

Kampagnen kører for 8. år i træk, og det er Cyklistforbundet, TrygFonden og Rigspolitiet, der står bag. Gennem et inspirerende undervisningsforløb bliver eleverne i 4. klasse klogere på synlighed i trafikken. Og det kommer ofte hele familien til gode, fortæller Maria Bech, der er kampagneleder i Cyklistforbundet:

”Sidste år kom der strengere krav til cykellygterne, og selv voksne cyklister kan have svært ved at huske reglerne for lygter og reflekser. Derfor lægger vi i kampagnen også op til et fælles lygte- og reflekstjek for hele familien. Det er selvfølgelig altid forældrenes ansvar, at børnene har lys og reflekser på cyklen. Men i løbet af kampagnen bliver børnene jo små lygteeksperter, der begynder at fortælle far og mor, at der fx skal sidde seks reflekser på cyklen."

"LYS PÅ med Ludvig" kører frem til 30. november.

Læs mere om lygte- og reflekskampagnen "LYS PÅ med Ludvig"