Markant stigning i brug af cykelhjelme

Antallet af cyklister der bruger cykelhjelme er steget markant på kun to år. Det viser en ny undersøgelse fra TrygFonden og Rådet for Sikker Trafik.

04. april 2011

I 2010 var der - sammenlignet med 2008 - væsentlig flere cyklister, der spændte hjelmen på hovedet, inden de cyklede af sted. Det viser helt nye tal fra undersøgelsen "Brug af cykelhjelme i bytrafik", som TrygFonden og Rådet for Sikker Trafik har gennemført.

Fra 2008 til 2010 er antallet af cyklister med cykelhjelm i gadebilledet i store, mellemstore og mindre byer i hele landet steget fra 15 % til 25 %.

Dansk Cyklist Forbund anbefaler brug af hjelm, men går ikke ind for, at det skal være lovpligtigt: "Vi er glade for at se, at mindst lige så mange i Danmark kører med hjelm som i Sverige, hvor det er lovpligtigt.

Vi mener, det kan skabe unødig modvilje hos folk, hvis de skal tvinges til at køre med hjelm, og den her udvikling viser jo, at et påbud om hjelm slet ikke er nødvendigt," siger kommunikationschef Frits Bredal til Politiken søndag.

Forfængelighed afholder stadig en del fra at benytte hjelm. I 2009 gik TrygFonden, Rådet for Sikker Trafik og Netto sammen om at få folk til selv at designe deres cykelhjelme. Det var der 15.000 danskere, der gjorde. Desuden fik man kendte designere til at kreere cykelhjelme, der kunne klare en modetest.

For at få endnu flere til at køre med cykelhjelme står TrygFonden, Rådet for Sikker Trafik og Netto bag en ny kampagne, der netop er gået i gang. Nu kan man købe æstetiske æg i Netto-butikker over hele landet.

Også cykelbutikken hos Dansk Cyklist Forbund på Israels Plads i København forhandler moderne hjelme, der er gode for såvel sikkerheden som udseendet.